Componisten portretten

BONONCINI

 

BONONCINI, GIOVANNI EN ANTONIO (1670 – 1747 en 1677 – 1726): GEWOONTJES

 

 

 

Het is oppassen dat de twee broers Bononcini niet met elkaar worden verwisseld. De jongere Antonio is vooral beroemd vanwege zijn Stabat mater, de oudere, Giovanni Battista vooral als rivaal van Händel in Londen gedurende de jaren twintig van de achttiende eeuw. Aan die rivaliteit tussen beiden is het beroemde epigram van Pope gewijd:

 

            “Strange that such difference should be

 

            Twixt Tweedle-dum and Tweedle-dee”

 

En dat dit verschil kon leiden tot zoveel strijd. Intussen heeft de geschiedenis diedeldij die en diedeldij dom aardig van elkaar weten te scheiden: Händel bleef beroemd, Giovanni Bononcini is vrijwel vergeten. Maar dat hoeft geen reden te zijn om hem helemaal te vergeten want hij heeft best wat aardige werken op zijn naam staan. Te denken valt vooral aan zijn 12 Sinfonia’s, 8 Divertimenti da camera en een aantal dramme per musica, zoals Astarto, Griselda, Muzio Scevola, Polifemo en Il trionfo di Camilla. Hooguit is het teleurstellend dat geen van deze werkgroepen of opera’s compleet op cd is vertegenwoordigd.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Giovanni

 

Sinfonia op. 10/3. Parley of instruments. Hyperion CDA 66255.

 

Triosonates nr. 2 en 3. Cantates Il lamento d’Olimpia, Misero pastorello; duet ‘Si fugga, si sprezzi’. Monique Zanetti en Pascal Bertin met het ensemble Fons musicae. Etcetera KTC 1202.

 

Aria ‘Per la gloria d’adorarvi’ uit Griselda. José Carreras met het Engels kamerorkest o.l.v. Vjeksolav Sutej. Philips 434.926-2.

 

Antonio

 

Stabat mater. Felicity Palmer, Philip Langridge, Paul Esswood en Christopher Keyte met het St. John’s college koor en Philomusica o.l.v. George Guest. Decca 443.868-2 (2 cd’s).