CAVALLIERI, EMILIO DE (CA. 1550 – 1602): VOORLOPER VAN MONTEVERDI
Pas in 1968 kreeg Cavallieri’s in vergetelheid geraakte Rappresentatione di anima e di corpo (‘Spel van de ziel en het lichaam’) weer de volle aandacht. Dit werk kan gelden als een soort voorstadium van de opera’s van Monteverdi, zoals Orfeo; het werk richt het zelfbewustzijn van de Renaissancemens op de mythenwereld en slaat zo een brug naar het religieus- en in de eenvoudige volkstaal geschreven toneel uit de vijftiende en zestiende eeuw.
Cavallieri behoorde tot de Camerata Fiorentina, een kring geleerden die streefde naar een herleving van de antieke tragedie wat dus tenslotte de geboorte van de opera tot gevolg had. Het principe van de monodie en van het door een generale bas begeleidde solistische gezang is in dit geval overtuigend binnen een sacrale, allegorisch getinte geschiedenis.
Tegenwoordig zouden we het werk eerder in de rubriek oratorium onderbrengen, ware het niet dat het voorwoord van onder andere Alessandro Guidotti bij de eerste druk uit 1600 vermeldt dat het werk scenisch is gedacht en ook als zodanig werd opgevoerd.
Geest en lichaam, verstand en lust, tijd en wereld treden hier het publiek tegemoet
Selectieve discografie
Rappresentatione di anima et di corpo. Montserrat Figueras, Ian Partridge, Nigel Rogers, Andrea von Ramm e.a. met leden van het Collegium vocale Keulen, het Zweeds omroepkoor, de Schola cantorum Basisliensis en het Linde-Consort o.l.v. Hans Martin Linde. EMI 763.421-2 (2 cd’s).