Componisten portretten

COLERIDGE-TAYLOR

 

COLERIDGE-TAYLOR, SAMUEL (1875 – 1912): VLOTTE GENREMUZIEK

 

 

 

De Engelse componist Coleridge-Taylor schreef heel wat dankbare orkestmuziek van de licht verteerbare soort. Zijn grootste succes oogstte hij echter met de cantate, de koortrilogie The Song of Hiawatha naar het epische gedicht van Longfellows gelijknamige gedicht, waarvan vooral het eerste deel, Wedding feast repertoire hield, terwijl Death of Minehaha en Hiawatha’s departure onbekender bleven; terecht wel want die delen maken een minder geïnspireerde indruk.

 

Toen de componist in 1910 naar de V.S. ging om zijn cantate te dirigeren, ontmoette hij de destijds beroemde Amerikaanse violiste Maud Powell. Hij beloofde om een vioolconcert voor haar te schrijven, gebaseerd op spiritual motieven. Een eerste poging slaagde niet naar wens van componist en soliste, een tweede poging slaagde beter en het resultaat is een lyrisch werk uit 1912 dat het aanhoren waard is. Zelf was de componist te ziek om de première bij te wonen; een paar maanden later stierf hij.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Gedeelten uit Hiawatha’s wedding feast; Symphonic variations on an African air. Bryn Terfel e.a. met het ensemble van de nationale opera Wales o.l.v. Kenneth Alwyn c.q. Liverpool filharmonisch orkest o.l.v. Grant Llellewyn. Decca 473.431-2 (2 cd’s).

 

Vioolconcert. Anthony Marwood met het BBC Schots orkest o.l.v. Martin Brabbins. Hyperion CDA 67420.