CORIGLIANO, JOHN (1938 - ): FILMMUZIEK EN MEER
De muziek van Corigliano is steeds erg communicatief en vlot aansprekelijk dankzij het hanteren van een vrij eclectische, post-moderne stijl. Die maakte bijvoorbeeld dat hij een heel goede keus was voor het schrijven van de muziek bij een filmverhaal als The red violin uit 1997 van François Girauds over een reis door de tijd, die beginnend in het zeventiende eeuwse Cremona via Wenen, Oxford en Shanghai naar het tegenwoordige Montréal voert.
Van Corigliano’s tot nu toe verschenen symfonieën is de tweede uit 2000 (voor strijkorkest) de bekendste. Het gaat om een opdrachtwerk van het Boston symfonie orkest en het vijfdelige werk is deels gebaseerd op drie delen uit het strijkkwartet uit 1996. De eerste, nogal exotisch geïnstrumenteerde symfonie dateert uit 1990 en is een muzikaal monument voor aan AIDS gestorven vrienden.
De suite uit The red violin bevat elf korte deeltjes waarin de soloviool steeds prominenter naar voren treedt; het werk eindigt met een pseudo zigeuner cadens, gevolgd door een prachtige ontwikkeling van het hoofdthema over de hoofdfiguur Anna met woordloos zingend koor en al.
Fantasy on an ostinato voor pianosolo is gebaseerd op een thema uit Beethovens zevende symfonie.
Selectieve discografie
Symfonie nr. 1. Chicago symfonie orkest o.l.v. Daniel Barenboim. Erato 2292-45601-2, Warner 0927-49011-2.
Symfonie nr. 2; Suite The red violin. I Musici de Montréal o.l.v. Yuli Turovsky met Elena Turovsky en koor. Chandos CHSA 5035.
The red violin, filmmuziek. Joshua Bell met het Philharmonia orkest o.l.v. Esa-Pekka Salonen. Sony SK 63010.
Klarinetconcert. Richard Stoltzman met het Londens symfonie orkest o.l.v. Laurence Leighton Smith. RCA 09026-61360.
Fantasie on an ostinato. Hélène Grimaud. DG 471.769-2.