CORRETTE, MICHEL (1709 – 1795): FRANSE LAATBAROK
De in Rouen geboren organist en componist was onder meer verbonden aan het Jezuïetencollege in Parijs en werd in 1780 organist van de hertog van Angoulème. Hij componeerde symfonieën, concerten, kamermuziek en motetten, maar schreef ook 15 methodes voor zang en verscheidene instrumenten.
De orgelconcerten zijn vlotte, levendige muziekjes die het in een spontane vertolking erg goed doen. De sonates voor houtblazers – met die voor hobo feitelijk bestemd voor de musette, een aristocratische reeks doedelzakken – behoren tot de aardigste Franse hoogbarok werken.
Het Laudate Dominum is een curiosum, want het is gebaseerd op het eerste deel, ‘lente’ uit Vivaldi’s Vier jaargetijden, waaruit blijkt hoe populair dat werk was in de eerste jaren na diens dood. Het koorwerk van Corrette dateert uit 1768.
Selectieve discografie
6 Orgelconcerten. René Saorgin met Barokensemble o.l.v. Gilbert Bezzina. Harmonia Mundi HMA 195.5148.
Sonates voor fluit, hobo, fagot en continuo. Paul Carroll, David Rowland en George Civil. Meridian CDE 84325.
Laudate Dominum. Colette Alliot-Lugaz, Régis Oudot met het Lyon vocaal en instrumentaal ensemble o.l.v. Guy Cornut. Warner 2564-60155-2.