DANZI, FRANZ (1763 – 1826): MAN VAN HET BLAASKWINTET
In de muziekgeschiedenis staat hij te boek als wegbereider van de instrumentale stijl in Webers opera’s. Die zestien tegenwoordig op Der Freischütz en Oberon nagenoeg vergeten werken munten onder andere uit door het leidend chromatisch gedrag van de middenstemmen en door het benutten van extreme posities, vooral van de klarinetten. Franz Danzi, een leerling van Abbé Vogler, leeft verder voornamelijk voort dankzij een reeks fraaie blaaskwintetten, hoewel hij onder meer ook fluitconcerten, fagotconcerten, een concertante voor fluit, klarinet en orkest en fagotkwartetten schreef.
De ensembles van Anton Reicha bieden grotere greeptechnische problemen, maar alleen bij een echt professionele aanpak komen de werken van Danzi volledig uit de verf. Danzi was ook een van de eersten die de burgerlijke muziek de weg wees van de huismuziek naar de concertzaal. De Concertante uit 1785 heeft overigens dezelfde rang als Haydns zeven jaar later geschreven vergelijkbare werk.
Selectieve discografie
De 13 blaaskwintetten op. 56, 67 en 68; Blaassextet; Hoornsonates nr. 1 en 2. Michael Thompson blaaskwintet. Naxos 8.553076, 8.5530570 en 8.554694.