FIBICH, ZDENĔK (1850 – 1900): IN DE SCHADUW VAN DVORAK
De Bohemer Fibich studeerde in Leipzig en Praag, hij was enige tijd tweede dirigent van het Praags Nationaaltheater en het Russisch koor. Na 1881 wijdde hij zich geheel aan het componeren. Zijn werk getuigt van grote originaliteit alhoewel of mogelijk juist omdat het zo nationaal georiënteerd was. Als zodanig was Fibich uitgesproken een vernieuwer van de Boheemse muziek. Hij componeerde opera’s, toneelmuziek, koorwerken, drie symfonieën, ouvertures, balletmuziek, kamermuziek, pianowerken en liederen.
Meteen al de drie symfonieën hebben een duidelijk Boheems cachet. Het pianokwartet is een jeugdwerk dat welwillend door Hanslick werd ontvangen, het kwintet voor een nogal ongewone bezetting is van veel later: uit 1893. Muziek die de gemoedelijke plattelandsfeer ademt. Datzelfde geldt eigenlijk voor de reeks pianowerken uit op. 41, 44, 47 en 57.
De opera Sarka is ook weer een laat werk uit 1897. Het is gebaseerd op de Tsjechische legende over de rovende en plunderende Sarka met haar amazone gezellinnen. Fibich werkte hier bewust in de Wagneriaanse traditie met Tristan und Isolde voor de geest, zoals blijkt uit het duet tussen Sarka en Ctirad die tegen hun wil op elkaar verliefd worden. Sarka was overigens ook het onderwerp voor een ‘heroïsche’ opera van Janáček die daar al vroeger, van 1887/8 aan werkte en die het werk in 1918/9 herzag, waarna het pas in 1925 in Brno werd opgevoerd.
Selectieve discografie
Symfonieën nr. 1-3. Detroit symfonie orkest o.l.v. Neeme Järvi. Chandos CHAN 9682 (2 cd’s).
Pianokwartet; Kwintet voor viool, klarinet, hoorn, cello en piano. Villa musica ensemble. MDG 304.0775-2.
Stemmingen, indrukken en herinneringen. William Howard. Chandos CHAN 9381-2.
Sarka. Eva Urbanová, Janez Lotric, Ida Kirilova, Dalibor Jenis met het Weens concertkoor en het Weens omroeporkest o.l.v. Sylvain Cambreling. Orfeo C 541.002H (2 cd’s).