Componisten portretten

HÉROLD

 

HÉROLD, LOUIS (1791 – 1833): BEKEND DOOR OUVERTURE ZAMPA

 

 

 

Hérold studeerde aan het conservatorium in Parijs bij Adam, Kreutzer, Catel en Méhul (die zijn belangrijkste invloed werd). In Italië schreef hij in 1814 zijn eerste opera. Lange tijd had hij moeite om goede libretti te vinden en menig werk mislukte daarom. Pas met Marie had hij in 1826 groot succes. Intussen verdiende hij voornamelijk de kost als begeleider in het Parijse Théâtre-italien en als zangpedagoog bij de Opéra. Voor dat instituut schreef hij vijf balletten, waaronder La somnambule en La fille mal gardée.

 

Zijn beide opera’s die in de herinnering voortleven – Zampa, ou la fiancée de marbre (uit 1831, oorspronkelijk Le corsaire) en de nog betere Le pré aux clercs uit 1832 – hadden beide groot succes. Eerstgenoemd stuk is vol effectieve theatrale situaties en gaf de briljante tenor Chollet alle gelegenheid om zich optimaal te presenteren. In het tweede werk behandelde hij omzichtig een omtreden thema. Wanneer hij langer had geleefd, had Hérold mogelijk een echt waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het genre van de grand opéra

 

 

 

Selectieve discografie

 

Gedeelten uit La fille mal gardée. Covent Garden orkest o.l.v. John Lanchberry. Decca 430.196-2.

 

Ouverture Zampa. BBC filharmonisch orkest o.l.v. Yan-Pascal Tortelier. Chandos CHAN 9765.