LORTZING, ALBERT (1801 – 1851): COMPONIST VAN SPIELOPER
Het biedermeierachtige genre van de Duitse Spieloper leidt tegenwoordig een tamelijk treurig bestaan in Duitse provincietheaters waar een bepaald abonnementspubliek er luid voor klapt. Albert Lortzing behoorde destijds tot de weinige componisten die ook over een behoorlijk talent als toneelspeler bezaten; in feite hield hij zichzelf daarmee ook boven water.
Lortzings komische opera’s combineren de situatiekomiek van het Weense Singspiel met weke, soms zelfs grappige melodieën en een aan Mozart ontleende kunst van het ensemblespel. Ideologisch beschouwd zijn Lortzings opera’s noch een eerbetoon aan feodale heren, noch een ‘Persiflage op de anachronistische Duitse toestanden in de tijd van 1815-1848’ (volgens Heinz Schirmag).
Zelfs in zijn in de geest van de revolutie van 1848 geschreven Regina, waarin hij de gedachte van een arbeidersstaking aan Berlioz’ Benvenuto Cellini ontleende, is hij ambivalent. Dat gevoelig liggende evenwicht niet in gevaar te brengen, is de taak van goede uitvoerenden. En dan is er bijvoorbeeld nog het in dit opzicht ongevaarlijker oratorium Die Himmelfahrt Jesu Christi uit 1828.
Selectieve discografie
Die Himmelfahrt Jesu Christi. Anneli Pfeffer, Brigitte Fassbänder, Bernhardt Schneider e.a. met koor en orkest van de Keulse omroep o.l.v. Helmuth Froschauer. CPO CPO 999.837-2.
Undine. Ruth-Margret Pütz, Anneliese Rothenberger, Andreas Wagner, Nicolai Gedda, Peter Schreier, Hermann Prey e.a. met het RIAS kamerkoor en het Berlijns Radio symfonie orkest o.l.v. Robert Heger. EMI 763.208-2 (2 cd’s).
Der Wildschütz. Anneliese Rothenberger, Gisela Litz, Fritz Wunderlich, Hermann Prey met het Ensemble van de Beierse Staatsopera o.l.v. Robert Heger. 566.367-2 (2 cd’s).
Zar und Zimmermann. Erika Köth, Nicolai Gedda, Peter Schreier, Hermann Prey en Gottlob Frick met het Omroepkoor Leipzig en de Staatskapel Dresden o.l.v. Robert Heger. EMI 565.754-2 (2 cd’s).