Componisten portretten

MAYR

 

MAYR, SIMON (GIOVANNI)  (1763 – 1845): VERGETEN OPERACOMPONIST

 

 

 

Mayr was een rasechte Beier die al jong naar Italië reisde om in Venetië te studeren; later vestigde hij zich in Bergamo, werd daar leider van de kerkmuziek in de Santa Maria maggiore en tenslotte ook compositieleraar aan het conservatorium waar Donizetti tot zijn leerlingen behoorde.

 

Men kan Mayrs betekenis voor de operawereld zo schetsen dat hij het verbindende element was tussen Gluck en Meyerbeer binnen een reeks Duitse componisten die de ontwikkeling van de opera in Italië en Frankrijk sterker beïnvloedden dan in Duitsland zelf.

 

In zijn in 1830 – het geboortejaar van zowel Verdi als Wagner – voor het eerst opgevoerde Medea overwon Mayr voor het eerst het operatype van Metastasio met zijn strikte indeling in aria, ensemble en begeleid secco recitatief. Bij Mayr strekt zich die formele opzet namelijk organisch verder uit en wel zo dat daarmee ook meteen het oude type van de opera seria wordt aangetast ten gunste van doorgecomponeerde grote scènes. Dat brengt een toename van de ensembles met zich mee waardoor koor en orkest geleidelijk tot op het niveau van de solisten emanciperen.

 

Mayrs orkestpartijen zijn daadwerkelijk kleurig en bevatten veel obligati.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Ouvertures Adelasia e Aleramo, Alonso e Cora, Ginevra di Scozia, Medea in Corinto, La rosa bianca e la rosa rossa, Il segreto, Sisara, Un pazzo ne fa cento, I virtuosi a teatro. Orchestra stabile di Bergamo o.l.v. Donato Renzetti. Warner 8573-87134-2.

 

Medea in Corinto. Jean Eaglen, Yvonne Kenny, Bruce Ford, Raoul Giménez, Alistair Miles e.a. met het Mitchell koor en het Philharmonia orkest o.l.v. David Parry. Opera Rara ORC 011 (3cd’s); hoogtepunten: OPR 215.