Componisten portretten

MARCELLO

 

MARCELLO, BENEDETTO (1686 – 1739): VOORAL SONATES

 

 

 

De rijke dilettant Benedetto Marcello (niet te verwarren met oudere broer Alessandro van het beroemde hoboconcert dat Bach omwerkte tot zijn klavecimelconcert BWV 974) zette een aantal aan de Vulgata teksten ontleende en in het Italiaans vertaalde psalmteksten op muziek (en dat 250 jaar vòòr het tweede Vaticaans Concilie). Hij oogstte daarmee veel roem tot in de negentiende eeuw; toen raakte zijn werk schuil achter de grote geestelijke koorwerken van Bach.

 

Aan het eind van de negentiende eeuw raakten ze helemaal in vergetelheid, mede omdat ze in ideologisch opzicht verdacht waren geworden als mogelijke uitlopers van een transmontaan Caecilianisme. De uiterst veelzijdige psalmen met hun levendige afwisseling tussen recitatieven en aria’s, instrumentale soli en koren en die een verrassende stilistische bandbreedte hebben, zouden in plaats van fragmentarisch best eens integraal mogen worden vastgelegd.

 

Dat Marcello de barokke opera uit zijn tijd bespotte (“Il teatro alla moda’) weerhield hem er niet van om zelf de legende van Ariadne, Theseus en Bacchus als onderwerp voor een dergelijk werk te kiezen. Aan de andere kant is het nauwelijks verrassend dat Verdi bewondering had voor Marcello’s operabijdragen, zeker voor diens recitatiefkunst.

 

 

 

Selectieve discografie

 

12 Fluitsonates. Angelo Persichilli, Mariolina de Robertis en Jodie Bevers. Warner 9573-87309-2.

 

12 Klavecimbelsonates op. 3. Roberto Loreggian. Chandos CHAN 0671 (2 cd’s).

 

Uit Psalmen Estro poetico armonico: nr. 3, 10, 40, 44, en 47. Johanna Koslowski, Elisabeth Popien, Wilfried Jochens, Stephan Schreckenberger en Cantus Kölln o.l.v. Konrad Junghänel. Harmonia Mundi HMC 90.1696.

 

Arianna. Anna Chierichetti, Gloria Banditelli, Mirko Guadagnini, Sergio Foresti, Antonio Abete met het Athesis koor en de Academia de li musici o.l.v. Filippo Maria Bressan. Chandos CHAN 0656 (3 cd’s).