Componisten portretten

MORALES

 

MORALES, CRISTÓBAL DE (ca. 1500 – 1553): SPAANSE KERKMUZIEK

 

 

 

De Spaanse Renaissance componist Morales begon en eindigde zijn loopbaan in Spanje waar hij de belangrijkste figuur was op het gebied van de kerkmuziek, maar hij bracht van 1535 tot 1545 een periode door als zanger in de Sixtijnse kapel in Rome. Zijn Missa Si bona suscepimus dateert uit die tijd en het rijke klankkarakter van het werk ademt duidelijk een Italiaanse inslag. Het gaat hier om een parodiemis waaraan het gelijknamige motet van Verdelot (over het thema ‘De Heer geeft en neemt’) ten grondslag ligt. Kenmerkender is zijn persoonlijke, vloeiende, sobere stijl in de Missa Mille regretz voor de viering van de jaardag van Sint Isidorus van Sevilla op 4 april.

 

Het gaat hier om twee van zijn kenmerkendste liturgische werken uit een reeks van ruim twintig missen, 16 Magnificats en vele Motetten.  

 

 

 

Selectieve discografie

 

Missa Si bona suscepimus. Tallis scholars o.l.v. Peter Phillips. Gimell CDGIM 033.

 

Mis voor het feest van St. Isidore van Sevilla; Missa Mille regretz; Emendemus in meliys. Gabrieli consort en spelers o.l.v. Paul McCreesh. Archiv 449.143-2.