LUIS DE PABLO (1930 - ): ALEATORISCHE MEESTER
Luis de Pablo behoorde ooit tot de leidende figuren van de Spaanse twintigste eeuwse avant-garde. Binnen zeer korte tijd werkte hij eventuele achterstanden op de Midden Europese collega’s weg. Een belangrijke bijdrage daartoe werd geleverd door een studietoelage van een jaar die hem naar Berlijn bracht.
Zijn opvatting over de muzikale dichtheid heeft hij met aleatoriek in de praktijk weten om te zetten. Zo meende hij een alternatief voor de alternatief oude harmoniek te vinden. Hij koppelde dynamische sterktegraden met tijdsduren die een zinnig gedrag van de uitvoerenden in aleatorische werken mogelijk maakte.
In een werk als Heterogenio trachtte hij door het gebruik van reeds uitgecomponeerd materiaal van andere, vroegere componisten zoals Beethoven tot een soort metamuziek te komen. In de ‘muzikale reportage WE’ onderwerpt hij kan en klaar materiaal (teksten uit de zestiende eeuw, Gregoriaanse muziek en dergelijke) aan elektronische manipulatie om op die manier aan een allerlei muzikale samenhang overstijgende manier tot een nieuwe logische betekenis te komen.
Discografie
Figura en el mar voor fluit en orkest; Senderos del aire voor groot orkest; Melisma furioso voor fluit. Pierre-Yves Artaud met het Lorraine filharmonisch orkest o.l.v. Josep Pons. Col legno AU 31820CD.