REJCHA, ANTONIN (1770 – 1836): MEER DAN THEORETICUS
Een van de interessantste figuren uit de klassiek-romantische muziek is de Bohemer Rejcha (die in het Westen vaak Reicha wordt genoemd). Tijdens zijn jaren in Bonn en Wenen stond hij onder anderen in nauw contact met Haydn, Salieri, Albrechtsberger en Beethoven; later gaf hij aan het Conservatorium in Parijs les aan Berlioz, Liszt, Franck, Gounod en andere latere beroemdheden.
Heel lang was hij vrijwel uitsluitend beroemd dankzij zijn theoretische werk en de veeleisende 24 blaaskwintetten plus wat andere kamermuziek. Maar interessant is ook zijn Requiem uit 1825 dat waarschijnlijk Berlioz als voorbeeld diende.
Selectieve discografie
Concertante symfonie voor fluit, viool en orkest; Symfonie in Es op. 41; Ouverture in D. Ida Bieler en Jean-Claude Gérard met het Wuppertal symfonie orkest o.l.v. Peter Gülke. MDG 335.0661-2.
4 Blaaskwintetten. Academia blaaskwintet Praag. Hyperion CDD 22006.
3 Fluitkwartetten. Konrad Hünteler, Rainer en Jürgen Küssmaul en Roel Dieltiens. MDG 311.0630-2.
Requiem. Venceslava Hruba-Freiberger, Anna Borová, Vladimir Dolezal en Ludek Vele met het Tsjechisch filharmonisch koor en het Dvorák kamerorkest o.l.v. Lubomir Mäti. Supraphon 110332-2.