RIISAGER, KNUDÅGE (1897 – 1974): DEENSE ANTIROMANTICUS
De Deense violist en componist Riisager studeerde compositie bij Malling en Gram en viool bij Møller. Van 1921 tot 1923c nam hij aanvullende compositieles bij Flem en Roussel in Parijs en aansluitend ging hij voor contrapunt naar Grabner in Leipzig. Van 1926 – 1950 was hij eerzaam ambtenaar op het Deense ministerie van financiën. In 1956 werd hij directeur van het koninklijk Deens conservatorium.
Door zijn Parijse leerschool werd Riisager sterk beïnvloed door de antiromantische stijl van de ‘Groupe des six’ en Roussel, hetgeen van belang werd voor de doorbraak die onder zijn aanvoering plaatsvond in het Deense muziekleven.
In zijn veelzijdige oeuvre neemt de balletmuziek met o.a. Benzin (1928), Cocktails-party (1928), Staevnemødet (1933), Tolv med posten (1939), Slaraffenland (1940) en Qarrtsiluni (1941) een belangrijke plaats in. Ook met de opera Suzanne (1948) had hij succes
Selectieve discografie
Trompetconcertono; Darduse; 2 Suites uit Slaraffenland; Tolv med posten. Håkon Hardenberger met het Helsingborg symfonie orkest o.l.v. Thomas Dausgaard. Marco Polo 8.224082.
Ouverture Erasmus Montanus; Balletmuziek Etudes; Qarrtsiluni. Deens nationaal omroeporkest o.l.v. Gennady Rozdestvensky. Chandos CHAN 9432.