Componisten portretten

RILEY

 

RILEY, TERRY (1935 -      ): GRONDLEGGER VAN DE MINIMAL MUSIC

 

 

 

Riley die in San Francisco compositie en bij Duane Hampton piano studeerde, werd een van de grondleggers van de minimal music. In 1959/60 trad hij met een eigen improvisatiegroep op en werkte hij met La Monte Young bij de choreografe Ann Halprin. In 1961 sloot hij zijn compositiestudie bij Seynor Shiffin en William Denny af en trok hij als improvisator en organisator van met wierook en hashdamp omgeven happenings door Europa.

 

In de jaren zestig vorige eeuw werkte hij ook op het gebied van de elektro-akoestische muziek; opzienbarende composities waren In C (1964), Poppy Nogood and the phantom band (voor saxofoon en band,1968) en A rainbow in curved air (elektrische toetsinstrumenten, 1969).

 

In 1970 werd hij leerling van Pandit Pran Nath en bestudeerde hij in India klassieke Hindoemuziek. Oorspronkelijk onder invloed van Stockhausen raakte hij steeds meer in de ban van Cage en onder invloed van La Monte Young traden geleidelijk aan steeds meer repetitieve elementen op in zijn werk, zodanig dat deze de hele bouw van zijn werk gingen domineren. Nog weer later maakten de aleatorische, repetitieve en improviserende stijl plaats voor meer jazzinvloeden, zoals blijkt uit de vijf deeltjes van The heavenly ladder (1994). The walrus in memoriam is een soort geestige toegift als ragtime.

 

 

 

Selectieve discografie

 

In C. Piano circus. Argo 430.380-2.

 

Funeral march on Mount Diablo. Kronos kwartet. Nonesuch 7559-79490-2.

 

Requiem for Adam. Kronos kwartet. Nonesuch 7559-79639-2.

 

The heavenly ladder, band 7; The walrus in memoriam. Gloria Cheng-Cochran. Telarc CD 80513.