Componisten portretten

ROMAN

 

ROMAN, JOHAN HELMICH (1694 – 1758): VADER VAN DE ZWEEDSE MUZIEK

 

 

 

De Zweedse componist, dirigent en violist Roman studeerde in Londen, waarschijnlijk bij Pepusch, waar hij ook contact had met Ariosti, Bononcini en Händel (in wiens orkest in het King’s theatre hij kortstondig speelde). In 1727 werd hij kapelmeester van de koninklijke hofkapel en Stockholm.

 

Zijn composities zijn sterk beïnvloed door het werk van Händel, maar er zijn ook andere invloeden, zoals van Geminiani, Tartini en zelfs Lully aanwijsbaar. Het omvangrijke werk van Roman met o.a. 21 symfonieën, 2 concerti grossi, 5 vioolconcerten, 17 triosonates, klavecimbelwerken, cantates en koorwerken hoort qua stijl thuis in het overgangsgebied tussen de barokke en de galante stijl.

 

Zijn Drottningholm muziek bestaat uit vierentwintig stukjes die hij in 1744 schreef ter ere van het huwelijk van de toekomstige koning van Zweden met een dochter van Frederik de Grote van Pruisen. Muziekjes die herinneren aan de deeltjes uit Händels Watermusic. De Assaggi (‘essays’) voor vioolsolo zijn verrassend door hun inventiviteit.

 

Roman wordt graag de vader van de Zweedse muziek genoemd: zijn belang voor het Zweedse muziekleven berust niet alleen op zijn eigen werken, maar ook op het feit dat hij veel muziek van anderen in Zweden introduceerde.

 

 

 

Selectieve discografie

 

Vioolconcerten in d, Es en f; Sinfonia’s in A, D en F. Nils-Erik Sparf met het Orpheus kamerensemble. BIS CD 284.

 

Muziek voor Drottningholm. Uppsala kamerorkest o.l.v. Anthony Halstead. Naxos 8.553733.

 

Assaggi en viool- en klavecimbelsonates. Jaap Schröder en Johan Sonnleitner. Capriccio 21344.