SORABJI, KHAIKHOSRU (1892 – 1988): BEWAKER VAN EIGEN PIANOWERKEN
De Indiase componist Sorabji liet een aantal omvangrijke en moeilijk uitvoerbare werken – voornamelijk voor piano – na. Hij was zelf ook een briljante pianist die in zijn jeugd optrad met recitals waarbij hij eigen werk speelde. Daarnaast publiceerde hij boeken als Around music (1932) enMi contra ja (1947).
Menige titel, zoals Fantasiettina sul nom illustre dell’egregio Christopher Grieve ossi Hugh M’Diarmid, de Variazioni maliziosa e perversa sopra ‘La morte d’Åse’ da Grieg (1974) en Quarere relique hujus materiei inter secretiora of St. Bertrand de Comminges: ‘He was laughing in the Tower’ (1940) spreken alleen al zo sterk tot de verbeelding. Ook de honderd Études transcendantes (1940/4) lijken imposant.
Probleem was dat Sorabji na een uitvoering van zijn ongeveer 234’ durende Opus clavicembalisticum (1929/30) verdere uitvoering van zijn werk verbood, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van hemzelf. Geoffrey Douglas Madge (zijn opname dateert uit 1983), Michael Haberman, Yonti Solomon en Donna Amato behoorden tot de gelukkige uitzonderingen. Wie Opus clavicembalisticum in zijn geheel wil beluisteren, begint aan een interessant, maar moeizaam avontuur met voornamelijk abstracte brokken (veel fuga’s).
Selectieve discografie
Opus clavicembalisticum. Geoffrey Douglas Madge. BIS CD 1062/4 (3 cd’s).