SHEPPARD, JOHN (ca. 1515 – ca. 1559): STILISTISCHE KAMELEON
Na zijn werkzaamheden aan het Magdalen college in Oxford van 1543-1548 werd Sheppard in 1552 een Gentleman of the chapel royal. Wat ons van zijn muziek rest, is voor het grootste deel in de Latijnse riten en dateert waarschijnlijk uit de regeringsperiode van Mary. Het zesstemmige Magnificat bijvoorbeeld met zijn zwierige contrapunt en gebrek aan imitatie behoort nog geheel tot de traditie van de componisten van het Eton koorboek. Moderner van aard zijn het latere vierstemmige Magnificat, de Missa ‘cantate’ en de Missa ‘The western wynde’.
Sheppard was op zijn best wanneer hij heftig contrapunt kon schrijven rondom een eenstemmige melodie. Zijn Engelstalige werken omvatten rond 15 anthems en muziek voor kerkdiensten, voornamelijk ontstaan tijdens de regering van Edward.
Selectieve discografie
Aeterne Rex altissime; Dum transisset sabbatum II; Hostis Hérodes impie; In manus tuas III; Te Deum laudamus; Mis The western wynde; Magnificat, Nunc dimitti uit Second service. The sixteen o.l.v. Harry Christophers. Hyperion CDA 66603.
Missa 'cantate'; Verbum caro factum est. Robert Evans, Donald Greig, Michael McCarthy, Julian Podger, het Salisbury jongenskoor en het Gabrieli consort o.l.v. Paul McCreesh. Archiv 457.658-2.
The Lord’s prayer; Magnificat, Nunc dimitti uit Second service; Gaude, gaude, gaude Maria; Filie Ierusalem; Reges Tharsis et insulae; Spiritus sanctus procedens; Laudem dicite Deo nostro; Hec dies. Impetum fecerunt unanimes; Libera nos, salva nos. Koor van Christ Church kathedraal, Oxford o.l.v. Stephen Darlington. Nimbus NI 5480.