ZELENKA, JAN DISMAS (1679 – 1745): MUZIKAAL AVONTURIER
Spijtig genoeg voert de geweldige Boheemse barokcomponist en tijdgenoot van Bach, Händel en Scarlatti nog steeds een schaduwbestaan. Slechts af en toe verschijnt in een oprisping iets moois van hem op cd. Onbegrijpelijk eigenlijk, want zijn weinig talrijke werken zijn verre superieur aan de gangbare barokkost die nog steeds te pletter wordt gespeeld. De muzikale dagboekanier Johann Friedrich Rochlitz wist in 1798 wel beter toen hij de Allgemeine Musikalische Zeitung overnam en daarin niet alleen al vroeg de grote betekenis van Beethoven begreep en later die van Wagner, maar die ook de positie van Zelenka heel juist zag: “Zelenka’s Werke zeugen von einem Tiefsinn, von einer Kenntnis gelehrter Harmonik und eine Geübtheit in deren Handhabung, die ihm seinen Stuhl nah an den Johann Sebastian Bachs rücken”. Zo is het maar net.
Het gaat bovendien niet alleen om heel oorspronkelijke, maar ook om erg vrolijk stemmende muziek. Mogelijk is nog iets van de vroegere opnamen van Camerata Bern op Archiv verkrijgbaar, voor het overige kunnen onderstaande cd’s goed dienen.
Selectieve discografie
Volledige orkestwerken: Capriccio’s nr. 1-6; Concerto a 8 concertanti; Hipocondri a 7; ‘Sinfonie’ uit Melodrama de St. Wenceslao; Ouverture a 7 concertanti; Symphonie a 8 concertanti. Das Neu-eröffnete Orchester o.l.v. Jürgen Sonnentheil. CPO CPO 999.897-2 (3 cd’s).
6 Triosonates. Heinz Holliger, Maurice Bourgue, Klaus Thunemann, Thomas Zehetmair, Klaus Stoll, Jonathan Rubin en Christiane Jaccottet. ECM 462.542-2 (2 cd’s).
3 Triosonates, Ensemble Zefiro. Auvidis Astrée E 8563.
3 Triosonates. Ensemble Zefiro. Auvidis Astrée E 8511.
Lamentatione Jeremiae. Michael Chance, John Mark Ainsley, Michael George en de Chandos baroque players. Hyperion CDA 66426.