ADAM: POSTILLON DE LONJUMEAU, LE

Adam: Le postillon de Lonjumeau. Michael Spyres (t., Chapelou, Saint-Phar), Florie Valiquette (s., Madeleine, Mad. de Latour)), Frank Leguérinel (b., Marquis de Circy), Laurent Kubla (bs., Biju, Alcinder e.a.) met Accentus en het Operaorkest van Rouen Normandie o.l.v. Sébastien Rouland. Naxos 2.110662 (dvd, 2u., 17’00”). 2019

De handeling is bondig samen te vatten: her verhaal gaat over  Chapelou, de koetsier van een postkoets die met gemak de hoge D zingt en die Madeleine, de vrouw waarmee hij kort tevoren was getrouwd, verlaat om naar de grote stad te stad te gaan en zijn geluk als operazanger te beproeven nadat een helderziende hem succes heeft voorspeld en hij heeft voorgezongen bij operadirecteur Marquis de Circy.
Tien jaar later is Chapelou inderdaad een operaster en ontving Madeleine een grote erfenis en heet nu Madame Latour. De Markies geeft een feestje en Chapelou treft daar zijn ex-vrouw die hij niet herkent en doet haar een aanzoek. Ze gaat opnieuw met hem in zee, maar de markies doet aangifte van bigamie. Madeleine verschijnt in haar oude boerenkleren en Chapelou herkent zijn eerdere echtgenote. Samen besluiten ze om verder te leven als brave dorpsbewoners.
Voor deze opvoering is een sterke bezetting opgetrommeld. Spyres en Valiquette vormen een goed stel in hun lyrische rollen, dat blijkt meteen uit hun duet in de eerste akte ‘Quoi, tous les deux’. Michael Spyres met zijn lichte tenor heeft gelukkig geen moeite met de hoge noten uit zijn partij. Frank Leguérinel is een heel goede Markies en ook de kleinere rollen zijn goed bezet. Het koor zingt levendig en de begeleiding is inspirerend. Regisseur Michel Fau huldigt gelukkig geen gekke ideeën over de vormgeving, zodat deze eerste dvd van de opera een goed gelukte indruk maakt. Juist ook omdat alle gesproken dialogen zijn gehandhaafd.
Wie het werk alleen via cd kan beluisteren, kan het beste terugvallen op de opname van Thomas Fulton uit 1985 (EMI 747.554-8). ADAM