Beethoven: Pianoconcert nr. 3 in c op. 37; Portret van het orkest. Maria João Pires met het Orkest van de achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFC DVD 005 (dvd, 86’). 2012
Pianoconcerten van Beethoven behoren niet tot de regelmatige kost van Pires. Maar het derde concert heeft ze op haar repertoire en ze maakte er in Stockholm met Daniel Harding in oktober 2013 een opname van die in de cd rubriek werd besproken (Onyx ONYX 4125).
Of ze ooit eerder ervaring opdeed met een historische vleugel en begeleiding door een orkest met duidelijke kenmerken van authenticiteit, is ongewis. Maar voor deze 28 augustus 2012 in de Lutoslawski studio van de Poolse omroep gemaakte eerdere opname tijdens een Chopin festival in Warschau speelt ze op een zorgvuldig gerestaureerde Érard vleugel uit 1849 (met metalen frame, dubbel echappement en een omvang van 7,25 octaven) die ook Martha Argerich gebruikte in haar opname van het eerste concert. Begeleid dus door Brüggens bekende orkest.
Het is interessant de interpretatieve verschillen tussen de Zweedse en de Poolse opnamen nader waar te nemen. Niet alleen klinkt het ensemble van Brüggen wat meer soft focus, de begeleiding zelf is ook milder, rustiger. En Pires is opnieuw geheel haar superieure zelf.
We belanden hier in een heel andere, feitelijk uniek nieuwe wereld wanneer we deze dvd vergelijkingen met de eerdere opnamen van hetzelfde werk door Rubinstein/Haitink (DG 073-4445), A. Fischer/Dorati (Doremi DHR 7933-5), Perahia Marriner (Medici Arts 308529-8), Gilels Berglung (VAI 4472), Pollini/Böhm (DG 073-4097), Zimerman/Bernstein (DG 073-4269), Uchida/Jansons (ArtHaus 101.683), Barenboim (Euro Arts 2056778) en (Brendel/Abbado (Euro Arts 2054649)
Als extra bevat de dvd een ongeveer veertig minuten durende documentaire The breath of the orchestra over het orkest die ook op de dvd van Argerich staat.
Deze nieuwe, voortreffelijk gerealiseerde beeld plus geluid opname is er eentje om dierbaar te koesteren.