Beethoven: Vioolconcert in D op. 61; Symfonie nr. 6 in F op. 68 ‘Pastorale’. Isabelle Faust met het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Bernard Haitink. Euro Arts 206-129-8 (dvd, 90’00”). 2015
Twee keer eerder nam Isabelle Faust het Beethovenconcert op, in 2006 samen met de Kreutzersonate en het Praags filharmonisch orkest o.l.v Jirí Belohlávek (Harmonia Mundi HMC 90.1944) en in 2010 samen met het Vioolconcert van Berg en het Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado (Hrmonia Mundi HMC 90.2105). De opname met Abbado behoort tot de beste die in omloop zijn.
Maar nu kunnen we de gevierde violiste in dit werk ook in actie zien en horen tijdens een ‘live’ opname die is gemaakt tijdens het Baden-Baden Paasfestival in april 2015. Ze heeft daar steun van een geweldig orkest dat niet in te grote bezetting aantreedt (strijkers op basis van zes contrabassen) en een heel begripvolle dirigent.
In de cadens van het eerste deel gebruikt de soliste weer de versie die Wolfgang Schneiderhan schreef voor zijn versie van het vioolconcert als pianoconcert, dat wil zeggen met pauken solistisch in de kleine marsmelodie. Gelukkig kregen die pauken noch bij Abbado, noch bij Haitink teveel nadruk, maar het leuke is dat we ze nu ook te zien krijgen. De soliste is trouwens over het geheel nogal zacht klinkend opgenomen. Dat komt mogelijk mede omdat Faust zo bekwaam en verfijnd speelt.
Na de pauze is de orkestopstelling zichtbaar anders voor de symfonie. Aardig te zien hoe de eerste trombone zoals het hoort een alt bespeelt en hoe eerste fluitist Andreas Blau een milder klinkend houten instrument gebruikt. Onbetwist hoogtepunt is het zeer rustgevende langzame deel.
In de loop der jaren is Haitinks opvatting van de Pastorale steeds wat langzamer en milder geworden. Dat houdt in dat het ‘Lustiges Zusammensein der Landleute’ wat tam is uitgevallen en dat het storm- en onweerstafereel wat aan dreiging verloor. Maar de intentie van het eerste en laatste deel krijgen er extra kracht door. Het orkestspel is eerste garnituurs.
Het camerawerk met close-ups op de juiste momenten is in de regie van Torben Schmidt Jacobsen heel to the point.
Andere dvd opnamen van het vioolconcert zijn er van Joseph Szigeti en Wilfrid Pelletier (VAI 426-9), Yehudi Menuhin en Colin Davis (EMI DVB 492.844-9), Henryk Szeryng en Karel Ancerl (Supraphon SU 7015-9), Anne Sophie Mutter en Karajan (Sony SVD 46385) en Anne Sophie Mutter en Seiji Ozawa (Medici Arts 207251-8). In vergelijking verdient Faust hier toch ook een plek dicht vooraan.