BACH, J.S.: MATTHÄUS PASSION, RADEMANN

Bach, J.S.: Matthäus Passion BWV. 244. Benedikt Kristjánsson (t., evangellst), Krešimir Stražanac (bs., Jezus), Gerlinde Sämann (s), Isabel Jantchek (s), Benno Schachtner (altus), Paul Schweinester (t), Peter Harvey (bs) met de Gächinger Kantorey o.l.v. Hans Christoph Rademann. Accentus ACC 2040-8 (2 dvd’s, 2u.,43’58”). 2016

Sinds hij eerst als jongenssopraan en later als tenor in het Dresdens Kreuzchor in de jaarlijkse Matthäus Passion zong, moet Hans-Christoph Rademann (1965) zeer vertrouwd zijn met dit werk.
In de choreografische vorm van Friederike Rademann opent de Matthäus nieuwe dimensies en krijgt Bachs muziekdrama iets theatraals. Verassend voor een componist die zich nooit aan een opera waagde, maar dat mogelijk heimelijk best wilde. Op YouTube is daarvan iets aan deze eerste opname ontleend materiaal te zien.
Om dit project te realiseren verzamelde Rademanns echtgenote honderd kinderen van basisschollen uit Stuttgart en leerde hen eenvoudig te dansen. In beeld gebracht, zien we aan de buitenzijden van het podium links het orkest en koor 1 met de evangelist en Christus en koor 2 met de overige solisten en orkest twee rechts met daartussen de balletgroep. De camera brengt ze beurtelings in beeld waar dat nodig is.
De schoolkinderen zwijgen verder en het is aan de Gächinger Cantorey om de koorgedeelten in te vullen en dat gebeurt op ervaren manier voortreffelijk en mooi genuanceerd aan de begeleiding door orkest, orgel en klavecimbel. De solisten leveren zonder uitzondering heel goede, zij het wat extroverte  bijdragen. Benno Schachtner en Benedikt Kristjánsson voldoen het beste. Maar ook het geheel heeft geen uitzonderlijke pretenties, maar is een objectief verslag van tragische gebeurtenissen en werken daarom mogelijk des te krachtiger. Bach verdraagt deze aanpak goed en zo ontstond een heel bijzonder resultaat.