Bizet: Carmen. Anne Sofie von Otter (Carmen), Marcus Haddock (DonJosé), Lisa Milne (Micaëla), Laurent Naouri (Escamillo), Mary Hegarty (Frasquita), Christine Rice (Mercédes) e.a. met het Glyndebourne festival koor en het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Philippe Jordan. BBC/Opus Arte OA 0867D (2 dvd’s, 220’, 16:9, geluid 2.0 en DTS 5.1, regio 0). 2003
Bizet: Carmen. Elena Obraztsova (Carmen), Isobel Buchanan (Carmen), Plácido Domingo (Don José), Yuri Mazurok (Escamillo), Isobal Buchanan (Micaëla), Cheryl Kanfoush (Frasquita), Axelle Gall (Mercédes), Kurt Rydl (Zuniga) e.a. met het Ensemble van de Weense Staatsopera ol.v. Carlos Kleiber. TDK DVUS-CLOPCAR (154’, 4:3, geluid 2.0, regio 0). 1978 Bizet: Carmen. Agnes Baltsa (Carmen), José Carreras (Don José), Samuel Ramey (Escamillo), Leona Mitchell (Micaëla), Ara Berberian (Frasquita) e.a. met het Ensemble van de New Yorkse Metropolitan opera o.l.v. James Levine. DG 073-000-9 (172’, 4:3, geluid 2.0, regio 0). 1987Bizet: Carmen. Julia Migenes (Carmen), Plácido Domingo (Don José), Faith Esham (Micaëla), Ruggero Raimondi (Escamillo), Lilian Watson (Fasquita), Susan Daniel (Mercédes) e.a. het het Frans Nationaal orkest o.l.v. Lorin Maazel. Erato CDR 10530 (149’, 4:3, geluid 2.0, regio 0). 1983
Sinds de dagen der stomme film hebben we verfilmingen van deze populaire opera gezien met een contrasterende reeks sterren als Régina Badet, Theda Bara, Geraldine Farrar, Pola Negri, Raquel Meller, Rita Hayworth en Viviane Romance. Totdat vhs videotape en laserdisc in zwang kwamen en het werk ineens felbegeerd leek te worden. Te denken valt aan de huiskamerversie van Franco Rossi’s film met Julia Migenes en Lorin Maazel (Erato CDR 10530 of Columbia Tristar CDR 10530), de Salzburgse productie uit 1966 met Grace Bumbry en Karajan (Philips 070-440-3), de New Yorkse Met dito met Ewing in Covent Garden bij Mehta (Pioneer ld en Imense ID 5782 RADVD); Ewing zong ook in Glyndebourne bij Haitink (Castle). Agnes Baltsa werkte aan de New Yorkse Met met Levine (DG 073-000-9) en tenslotte is er nog een onbekendere uitgave van een opvoering in het Londense Erarl’s Court uit 1989 met opnieuw Ewing, nu met Jacques Delacotte op Stax (MAWA 131).
Feitelijk bevredigt de op de deels op locatie, deels in de studio gemaakte film van Rossi gebaseerde versie op Erato nog steeds het beste. De hele entourage ademt de juiste sfeer en het begin met een scène uit een stierengevecht is best toepasselijk. Aan drama en karakter geen gebrek met Migenes en Domingo op hun best, met Raimondi als nobele Escamillo en Esham als tere, gevoelige Micaëla. Lorin Maazel tekende voor een felle begeleiding.
Vergeleken hiermee is de verfilming van de New Yorkse voorstelling een kwestie van routine op hoog niveau. De dvd-v van een voorstelling uit Glyndebourne in 2002 waar David McVicar de regie voerde eigenlijk geen partij omdat met name Anne Sofie von Otter een duidelijke misbezetting is in de titelrol. Maar toch….. fascinerend is het wel!. Op afstand bezien is het zelfs best fraai, maar in close-up is de zangeres – met of zonder sigaar - te oud voor deze rol. Ze zingt weliswaar heel fraai en temperamentvol, maar ze overacteert en is daardoor niet lang echt geloofwaardig. Marcus Haddock brengt het er beter af als Don José, maar een echt Spaanse indruk wekt ook hij niet. Het beste brengen Laurent Naouri als stoere Escamillo en Lisa Milne als treffende Micaëla het eraf. Ook Philippe – zoon van Armin – Jordan maakt met het orkest een briljante indruk.