BRITTEN: WAR REQUIEM

Britten: War requiem. Erin Wall (s), Mark Padmore (t) en Hanno Müller-Brachmann (b) met het Birmingham symfonie orkest, -koor en –kinderkoor o.l.v. Andris Nelsons. ArtHaus 101.659 (dvd, 97’). 2012

Het War requiem (1961) werd door Britten geschreven voor de inwijding van de herbouwde kathedraal in Coventry die in W.O. II door de Lufwaffe was platgebombardeerd. Briiten tekst is een conglomeraat van de Latijnse mis (voor sopraan, koor en orkest) met negen gedichten de Brit Wilfred Owen die in de laatste dagen van W.O.I omkwam (voor tenor, bariton met kamerorkest). Terwijl een derde element is toegevoegd door verderaf geplaatst jongenskoor met orgel.

Britten had een duidelijke boodschap die hij zo krachtig mogelijk wilde communiceren: “My subject is war, and the pity of war. The poetry is in the pity… All the poet can do today is warn”.

Het werk is er eentje van verzoening en de componist wilde dat feit onderstrepen door voor de première de Engelsman Peter Pears, de Russische Galina Vishnevskaya en de Duitser Dietrich Fischer-Dieakau te vragen, maar de Sovjets verleenden Vishnevskaya geen uitreisvisum zodat haar rol werd overgenomen door Heather Harper. Later kon de componist zelf in 1963 wel met deze gewenste bezetting zijn fameuze cd opname maken (Decca 475.7511).

Vreemd genoeg bestond van het werk nog geen Engelse, ter plaatse in Coventry gemaakte dvd opname, maar alleen eentje van de Amerikaanse première uit 1963 met Curtin, Di Virgilio en Krause onder leiding van Erich Leinsdorf (VIAA VAIDVD 4429) uit Tanglewood.

Op deze cd horen en zien we op de plaats waarvoor het werk is bedoeld een indrukwekkende uitvoering van een doortastende en toegewijde uitvoering vol momenten van een dieper inzicht en met solisten die intelligente en van veel muzikaliteit getuigende inbreng hebben. Speciale lof ook voor de koorzang. De rustige cameravoering heeft dit alles mooi in beeld gebracht.