DONIZETTI: FAVORITA, LA, GABANČA

Donizetti: La favorita. Matthew Polenzani (t., Fernando), Mariusz Kwiecien   (b., Alfonso XI), Elina Garanča (ms., Leonora de Guzmán), Mika Kares (bs., Baldasare), Elsa Benoit (s., Inès), Joshua Owen Mills (b., Gaspar) met het Ensemble van de Beierse Staatsopera o.l.v. Karel Mark Chicon. DG 073-5358 (dvd 2u. 37’). 2016

Het gebrek aan populariteit van La favorita op libretto van Gustave Vaës (ooit begonnen als L’ange de Nisida en in Italië aanvankelijk  als Leonora di Guzman) wordt wel toegeschreven aan het gemis van een belangrijke sopraanrol. Dat is best jammer, want het gaat om een best fijne opera, hoewel er momenten zijn die pakkender hadden kunnen wezen en jammer genoeg behoort het slotduet daartoe. Maar verder valt veel te waarderen want het drama is aansprekend en de vele melodieën geven aanleiding tot prachtige zangmogelijkheden. De handeling gaat over de driehoeksverhouding tussen Alfonso XI, koning van Castilië, zijn beminde Leonora (‘de favoriete’ en haar minnaar Fernando tegen de achtergrond van de Moorse invasie in Spanje en de machtsstrijd tussen kerk en staat.

Deze nieuwe dvd opname berust op concertante uitvoeringen in de Deutsche Oper in Berlijn waar Elina Garanča in net nog aanvaardbaar Frans de hoofdrol van Leonora vervulde. Op basis daarvan werd het werk in München herhaald, maar nu echt toneelmatig in de sobere regie en enscenering van Amelie Niermayer die blijkbaar minimalistisch is ingesteld en voor min of meer eigentijdse kostumering heeft gekozen.

Garanča is ook hier de ster van de opvoering. Om zich heen treft ze een zeer goede Fernando van Matthew Polenzani die uitblinkt in ‘Ange si pur’. Mika Kares is een betrouwbare Baldasare, wat teleurstellend is Mariusz Kwiecien als Alfonso en weer heel goed is Elsa Benoit als Inès.

De goede directie is in handen van de echtgenoot van Garanča, Karel Mark Chicon. Het geheel kan er goed mee door, maar had beter gekund.

Het enige dvd alternatief is van Cossotto, Kraus, Bruscantini, Raimondi en dirigent de Fabritiis (VAI 4423) uit 1971.