DVD Recensies

LANDI: SANT'ALESSIO, IL

Landi: Il Sant’Alessio. Maryseult Wieczorek (s., Roma), Nicolas Rivenq (bs., Eulemiano), Christopher Josey (t., Adrasto), Patricia Petibon (s., Sant’Alessio), Mhari Lawson (s., Curtio) e.a. met Les arts florissants o.l.v. William Christie. Erato 0630-14340-2 (2 cd’s, 2u., 08’55”). 1995 
 
Landi: Il Sant’Alessio. Philippe Jaroiussky (ct., Sant Alessio). Max Emanuel Cencic (ct., Sposa), Alain Buquet (ct., Eufemiano), Xavier Sabata (ct., Madre), Ryland Angel (ct.,, Adrasto), Damien Guilon (ct., Curtio) e.a. met Les arts florissants o.l.v. William Christie. Virgin 518.9999-8(2 dvd’s, 3u., 07’37”). 2007
 
Stefano Landi (1587 - 1639) zag naar is aan te nemen in 1631 voor het eerst zijn opera Il Sant’Alessio in Rome opgevoerd. Het werk kan het beste worden omschreven als een oefening in contrareformatrische psychoptahologie. De opera op een libretto van kardinaal Giulio Rospigliosi (de latere paus Clemens IX) heeft een vrij duister religieus karakter en illustreert de legende van Sint Alexis, een Romeinse aristocraat, die na jaren vermomd als bedelaar terugkeert van een pelgrimstocht naar het Heilige Land en de rest van zijn leven als onherkende  en nederigste dienaar van zijn vader in diens villa doorbrengt. Zijn moeder en zijn vrouw treuren om hem.  Een demon tracht Alessio tot een bekentenis te brengen , maar een engel voorkomt dit. De stervende Alessio laat een brief achter waarin hij de ware toedracht verklaart en een engelenkoor vraagt zijn familie om blij te zijn in plaats van te treuren. Er zijn ook komische taferelen in commedia dell’artestijl om het geheel te verlevendigen.
De theologische draai die daaraan is gegeven, schuilt in het feit dat zijn slechte behandeling hem tenslotte nader tot God brengt. De muziek die Landi hierbij schreef, klinkt streng, maar ook sensueel. Omdat de pauselijke censuur het gebruik van vrouwenstemmen verbood, week Landi uit naar contratenoren, in dit geval acht in aantal. 
Dat was in Christie’e eerste opname nog niet het geval, want daar horen we nog sopranen, maar in de tweede is dat gecorrigeerd en werd zo de beste van de twee. Inde titelrol daarvan zingt de voortreffelijke Philippe Jaroussky de titelrol  als een portret van een man wiens opvattingen en gedachten de grenzen van het wereldlijke gebeuren om zich heen al lang  heeft geslecht. Maar deze versie is alleen van nut wanneer men optimaal dvd’s kan weergeven.