MINKUS: DON QUIXOTE

Minkus: Don Quixote. Marianela Nuñez (Kitri), Carlos Acosta (Basilio), Christopher Saunders (Don Qiichote), Philip Mosley (Sancho Panza), Ryoichi Hirano (Espada), Laura Morera (Mercedes) e.a. met het Ensemble van Covent Garden, Londen o.l.v. Martin Yates. Opus Arte OA 133 D (2u. 05’00”). 2013

Het avondvullende ballet Don Quixote op muziek van Ludwig Minkus (1826 - 1917) is een van de bekendste werken van de negentiende-eeuwse choreograaf Marius Petipa. Dit ballet, dat in diens choreografie Kerstmis 1869 in Moskou in première ging, bezit nog steeds een hoge amusementswaarde door de adembenemende sprongen, duizelingwekkende draaien, grote evenwichtskunsten op de spitz en de oogstrelende plaatjes van een Spaans dorpje.

Carlos Acosta, de sterdanser van het Britse Royal Ballet, maakte er een nieuwe choreografie voor waarin hij zelf de hoofdrol van Basilio danst. Hij blijft in grote lijnen trouw aan Petipa’s stijl, maar weet het ballet nieuwe energie te leveren door met name de folkloristisch dansen te moderniseren en het geheel een dosis Latijnse extra élan te geven. De mannen stralen kracht uit, de vrouwen hier en daar ook.

De muziek van Minkus is aantrekkelijk en sfeervol en op zijn best in de Spaanse dansen. Quichot zelf danst niet. Hij is de lijm die het geheel bijeen houdt. Hij stimuleert het liefdespaar Kitri en Basilio en helpt hen in het verzet tegen haar vader die haar wil uithuwelijken aan de rijke nietsnut Gamache.

De kijker cum luisteraar krijgt wat hij of zij wil, namelijk een prachtige show. Een minpuntje kan zijn dat sommige ongetwijfeld zeer moeilijke sprongen er vooral gecompliceerd uitzien maar niet zo erg esthetisch zijn. De sterdansers Acosta en Nuñez maken hun reputatie waar, maar het grote pluspunt van deze voorstelling is dat ook elders, zoals in de Dryaden-scène, adembenemend mooi gedanst wordt. Speciale vermelding verdient ook de blije en charmante dans van Ryochi Hirano en Laura Morera als Espada en Mercedes.

De decorontwerpen van Tim Hatley zullen bij sommige liefhebbers niet in de smaak vallen. Wat wel bevalt zijn de prachtige kleuren van die kostuums, vooral die van Mercedes en Espada.