MOZARTS COMPLETE OPERA’S OP DVD UIT SALZBURG
Voor het eerst zijn de 22 opera’s die Mozart tussen 1767 (Die Schuldigkeit des ersten Gebots KV 35) en 1791 (La Clemenza di Tito KV 621) in beeld + geluidvorm handzaam in een doos op chronologische ontstaansvolgorde bijeen gebracht. Vooral wat de vroege opera’s tot L’Oca del Cairo betreft is zo meteen voorzien in premières in deze vorm. Decca en DG verdeelden de buit en lieten één werk over aan TDK.
Verreweg het meeste materiaal is te danken aan het gigantische project van de Salzburger Festspiele 2006. Titus dateert al uit 2003. De ORF TV zond een aantal uitvoeringen rechtstreeks uit, Figaro was hier afgelopen zomer te zien via het ZDF.
Voor de statistiek
Waarom gaat het precies bij dit M22 project? Om Mozarts 22 opera’s op 33 cd’s met in totaal 51 uur muziek, zo men wil in surround sound, op 16:9 beeldformaat, uitgevoerd door 113 zangers, 7 koren, 12 orkesten, 16 dirigenten en 14 regisseurs. Alles verdeeld over 8 locaties. Dat alles voor de officiële winkelprijs van €449,50.
Naar de eisen van nu zijn al deze opera’s thans dus in beeld en geluid uitgebracht waardoor ze een goed modern alternatief vormen met dat onderdeel uit Philips’ Complete Mozart Edition, waarin bovendien de uitvoeringen nogal een sterk wisselend niveau hadden.
Een extraVoor een echte verrassing zorgde de Israëlische Chaya Czerniwicz die niet alleen een poging ondernam om Zaide te voltooien, maar die dat stuk met een door haar bedachte tegenhanger Adama aanvulde. Vroeg Mozartiaanse klanken vermengd met elektronische ruis- en gromtonen.
Zo bezien had men in de volledigheidsdrang ook wel Pantalon und Colombine, een pantomime KV 446/416d (1783), het voor Parijs geschreven ballet Les petits riens KV Anh.10/299b (1778) en Thamos König von Ägypten KV 345 (1774) kunnen integreren.
Coproductie en samenwerkingDe meeste werken zijn nieuw op het toneel gebracht, maar er is één echte coproductie bij als feest der herkenning al meteen wanneer het doek zichtbaar wordt: Die Zauberflöte uit Amsterdam met de decors van Karel Appel en in de regie van Pierre Audi.
Voor andere, meest kleinere producties rukten mensen van buiten aan. Voor Mitridate de enthousiaste Musiciens du Louvre van Minkowski, voor Lucio Silla de lieden van Teatro La Fenice, voor Betulia liberata een ensemble uit München, voor Il re pastore het Balthasar Neumann ensemble, voor Ascanio in alba Mannheimers, voor Il sogno di Scipione Klagenfurters en voor Lo sposo deluso een team uit Klagenfurt.
Bekend probleem: de regie en aankledingModernisering, actualisatie zijn vrijwel steeds de rigueur bij de operaproducties de afgelopen tijd. Het regietheater viert al jaren hoogtij met niet zelden provocerende en nogal vervreemdende resultaten. De muziek en de uitvoering daarvan lijkt soms haast bijzaak, zo trekken de merkwaardig juist vaak minimalistische of fel verlichte witte, of juist schemerachtig duisterde decors de aandacht. Verdiepingen hoge, kale betonnen fabriekshallen zijn geen uitzondering. Ook elders zijn de ruimtes meest leeg, vrijwel zonder attributen. Veel van de oorspronkelijk bedoelde achttiende eeuwse intimiteit en warmte gaat zo verloren bij deze kil aandoende beelden.
Het ergst is wat Stefan Herheim met eigenzinnige ingrepen met Die Entführung. Hij liet zelfs de tekst niet ongemoeid en introduceerde enerzijds gevloek en kroegtaal, maar anderzijds ook een mooi sonnet van Shakespeare. Curieus voor een keer, maar absoluut niet geschikt voor de nodige herhalingen.
De werken lijken zich ook wat de kostuums betreft vrijwel steeds in de twintigste eeuw of in het heden af te spelen.
In Così spelen de gelieven tijdens de ouverture badminton, La finta giardiniera begint hoopvol in achttiende eeuwse omgeving met bijpassende kledij, maar wordt dra verplaatst naar het interieur van een groothandel in tuingereedschap. De Entführung begint tijdens de ouverture al met symbolische beelden, overgaand in een kort optreden van een vrijwel naakte man en vrouw. In Don Giovanni missen we node de beddenwinkel die onlangs in Amsterdam voor opwinding zorgde Enzovoorts.
Aan het hel verlichte, langzaam draaiende decor met veel verrassende doorkijkjes en tableaux vivants vol schaars geklede veroveringen en feestgangers die ineens tot leven komen in die opera valt best plezier te beleven; dat wil men best nog eens beleven omdat het wat veel is voor slechts één kennismaking. Ook de jonge inderdaad engelachtige cherubijn als pendant van Cherubino die soms letterlijk door het beeld fietst, is een aardige vondst in het bescheiden ogende trappenhuis waarin Figaro zich afspeelt. Maar al die verrassingseffecten zijn waarschijnlijk snel uitgewerkt.
Vooral oudere operaliefhebbers, gewend aan een aankleding die past bij de ontstaanstijd en de handeling, zullen het er moeilijk mee hebben. Jongeren zijn er inmiddels aan gewend.
Behoorlijk tot hoog muzikaal niveauDie vaak gewilde uiterlijkheden staan in tamelijk fel contrast met de muzikale prestaties. Over de hele linie wordt blijk gegeven van een goed begrip van de juiste Mozartstijl, versieringen incluis. Vooral in de vroege werken treffen we veel onbekende, maar door de bank genomen heel goed optredende jonge solisten aan.
Als echt bekenderen zien en horen we Miah Persson aan als Sifare in Mitridate, Marijana Mijancovic als Giuditta in Betulia liberata, Veronica Cangemi als Lucio Cinna in Lucio Silla, Elina Garanca als Annio in Titus, waarin we ook Röschmann als Vitellia tegenkomen. Tevens nam laatstgenoemde ook de gravin in Figaro voor haar rekening. In datzelfde werk zien en horen we ook de in Oostenrijk furore makende Anna Netrebko als kittige Susanna, Marie McLauglin als Marcellina. Daarnaast is het goed oude bekenden en veteranen aan te treffen, zoals Véroniqe Gens als Arminda in La finta giardiniera, Magdalena Kozena als Idamante in Idomeneo, Christine Schäffer als verrassend goede Donna Anna in Don Giovanni zowel als markante Cherubino in Figaro.
En dan zijn daar wat oude(re) rotten als Thomas Hampson, een geweldige Giovanni, d’Arcangelo zowel als Figaro als in de rol van Leporello, John Mark Ainsley als sultan Soliman in Zaire, Robert Lloyd als commendatore, Christian Gerhaher als Papageno. Voor een echte verrassing zorgt de 66-jarige Helen Donath als het kittige kamerkatje Despina. Globaal gesproken voldoen vrijwel alle solisten heel goed; het is alleen niet steeds een genoegen hun transpirerende gezichten in close-up te zien.
Alle deelnemende orkesten en zeker de kleinere hebben veel opgestoken van de zogenaamde authentieke uitvoeringspraktijk. Vooral Marc Minkowski (in Re di Ponto), Roger Norrington (Idomeneo) en Ivor Bolton (met de Entführung) leveren een verrassend spirituele inbreng. Over de tempi die Harnoncourt pleegt aan te houden, wordt al decennia verschillend gedacht.
Klank- en beeldregieOp de klankregie valt over het geheel niet zoveel aan te merken. Soms valt het oude euvel van een ten opzichte van het orkest te sterk naar voren gehaalde solstem op, maar het klankbeeld is behoorlijk homogeen en geloofwaardig. Details uit de orkestbak zijn sowieso moeilijk waarneembaar.
Het moet met beperkte mogelijkheden werkend tijdens live opvoeringen niet makkelijk zijn geweest om in het algemeen tot zo’n goed beeld in totaliteit en in detail te komen als hier. Maar de her en der opererende Brian Large kent natuurlijk het klappen van de zweep. Omdat men meestal materiaal kon verzamelen uit een aantal opvoeringen, kon men op reserves terugvallen. Daardoor verloopt de beeldregie doorgaans naadloos.
Flankerend materiaalVoor de eindmontage en de ondertiteling in de gangbare vier talen had men tijd nodig; zo bezien is het eindproduct toch nog netjes snel klaar. De begeleidende boekjes zijn nogal summier met wat foto’s, een index van de fragmenten met speelduur en een meest nogal musicologische inleiding. Dankzij de ondertiteling was het niet nodig om de gezongen teksten ook nog af te drukken.
ConclusieDoor de bank genomen is het M22 project een heel geslaagde onderneming. Het grootste belang schuilt in de beschikbaarstelling van Mozarts vroege opera’s. Bij de regie opvattingen kunnen vaak vraagtekens worden geplaatst, in muzikaal opzicht is het resultaat bevredigend tot uitstekend. Wie terecht opziet tegen de forse investering voor het totaal kan wachten tot zomer 2006 wanneer de 22 delen los verkrijgbaar zijn om een kritische keuze te maken..
DISCOGRAFIE
Die Schuldigkeit des ersten Gebots
Gerechtigkeit Michiko Watanabe
Barmherzigkeit Cordula Schuster
Weltgeist Christiane Karg
Christgeist Bernhard Berchtold
Christ Peter Sonn
Apollo et Hyancinthus
Oebalus Maximilian Kleiner
Melia Christiane Karg
Hyacinthus Jekaterina Tretjakova
Apollo Anja Schlosser
Zephyrus Astrid Monika Hofer
Priester Norbert Steidl
Mozarteum orkest Salzburg o.l.v. Josef Wallnig
Regie: John Dew
Decors: Heinz Balthes
Kostuums: José-Manuel Vázquez
Grote universiteitsaula, 24-28 augustus 2006
DG 073-4253
Bastien und Bastienne
Frank Alfred Kleinheinz
Buff Radu Cojocariu
M. Vogelsang/Bastien Bernhard Berchtold
Mel. Silberklang/Bastienne Evmorfia Metaxaki
Mm. Herz/Bastienne 2 Aleksandra Zanojska
Junge Philharmonie Salzburg o.l.v. Elisabeth Fuchs.
Regie, decors en kostuums: Thomas Reichert
Marionettentheater Salzburg, 30 juli – 6 augustus 2006
La finta semplice
Rosina Malin Hartelius
Don Cassandro Josef Wagner
Don Polidoro Matthias Klink
Giacinta Marina Comparato
Ninetta Silvia Moi
Fracasso Jeremy Ovenden
Simone Maljenko Turk
Auctoritas Marianne Hamre
Dark Rosina Anna Tenta
Camerata Salzburg o.l.v. Michael Hofstetter.
Regie: Joachim Schlömer
Decors, kostuums: Jens Kilian
Residenzhof Salzburg, 18 juli – 13 augustus 2006
DG 073-4244
Mitridate, re di Ponto
Mitridate Richard Croft
Aspasia Netta Or
Sifare Miah Persson
Farnace Bejun Mehta
Ismene Ingela Bohlin
Marzio Colin Lee
Arbate Pascal Bertin
Les musiciens du Louvre, Grenoble o.l.v. Marc Minkowski.
Regie: Günter Krämer
Decors: Jürgen Bäckmann
Kostuums: Falk Bauer
Residenzhof Salzburg 21-28 augustus 2006
074-3168
Betulia liberata
Ozia Jeremy Ovenden
Giuditta Marijana Mijancovic
Amital Julia Kleiter
Achior Franz-Josef Selig
Cabri Irena Bespalovaite
Carmi Jennifer Johnston
Weens Staatoperakoor en Münchens kamerorkest o.l.v. Christoph Poppen.
Regie: …
Decors: …
Kostuums….
Felsenreitschule Salzburg, 18 augustus 2006
DG 073-4248
Ascanio in alba
Venere Iris Kupke
Ascanio Sonia Prina
Silvia Marie-Belle Sandis
Aceste Charles Reid
Fauno Diana Damrau
Reizigers Christian Banzhaf en Katharina Vötter
Koor en orkest van het Nationaltheater Mannheim o.l.v. Adam Fischer.
Regie: David Hermann
Decors en kostuums: Christof Hetzer
Choreografie: Rosemary Neri
Landestheater Salzburg, 3-5 augustus 2006
073-4229
Il sogno di Scipione
Scipione Blagoj Nacoski
La Costanza Louise Fribo
La Fortuna Bernarda Bobro
Publio Iain Paton
Emilio Robert Sellier
Soprano Anna Kovalko
Koor van het Stedelijk theater Klagenfurt, Kärntner symfonie orkest o.l.v. Robin Ticciati
Regie: Michael Sturminger
Decors, Kostuums: Renate Martin en Andreas Donhauser
Universiteitsaula Salzburg, 16-18 augustus 2006
DG 073-4249
Lucio Silla
Lucio Silla Roberto Saccà
Giunia Annick Massis
Cecilio Monica Bacelli
Lucio Cinna Veronica Cangemi
Aufidio Stefano Ferrari
Koor en orkest van het Teatro La Fenice o.l.v. Tomás Netopil
Regie: Jürgen Flimm
Decors: Christian Bussmann
Kostuums: Birgit Hutter
Choreografie: Catharina Lühr
Felsenreitschule Salzburg, 27-30 juli 2006
DG 073-4226
La finta giardiniera
Don Anchise John Graham-Hall
Marchesa Onesti Alexandra Reinprecht
Contino Belfiore John Mark Ainsley
Arminda Véronique Gens
Cavalier Ramiro Ruxandra Donose
Serpetta Adriana Kucerová
Roberto Markus Werba
Leden van de Salzburgse Landestheater dansgroep, Mozarteum orkest o.l.v. Ivor Bolto.
Regie: Dori Dörrie
Decors en kostuums: Bernd Lepel
Landestheater Salzburg, 18- 31 januari 2006
DG 073-4222
Il re pastore
Alessandro Kresimir Spicer
Aminta Annette Dasch
Elisa Marlis Petersen
Tamiri Arpiné Rahdjian
Agenore Andreas Karasiak
Balthasar-Neumann ensemble o.l.v. Thomas Hengelbrock.
Regie: Thomas Hengelbrock
Decors en kostuums: Mirella Weingarten
DG 073-4225
Abendempfindung
Zangeres Ann Murray
Toneelspeelster Marianne Hamre
Danser Graham Smith
Lo sposo deluso, L’oca del Cairo
Bocconio Papparelli Josef Wagner
Eugenia Marisa Martins
Don Asdrubale Jeremy Ovenden
Pulcherio Matthias Klink
Bettina Silvia Moi
Koor van het Ludwigsburg festival en Camerata Salzburg o.l.v. Michael Hofstetter.
Regie: Joachim Schlömer
Decors en kostuums: Jens Kilian
DG 073-4250
Idomeneo
Idomeneo Ramón Vargas
Idamante Magdalena Kozená
Ilia Ekaterina Siurina
Elettra Anja Harteros
Arbace Jeffrey Francis
Sacerdote Robin Leggate
La voce Günther Groisböck
Nettuno Andreas Schlager
Koorsolisten Barbara Fink, Alexandra Bauer, Bernd Lambauer, André Schuen
Salzburgs Bachkoor, Camerata Salzburg o.l.v. Roger Norrington.
Regie: Ursel en Karl-Ernst Herrmann
Decors en kostuums: Karl-Ernst Herrmann
Mozarthaus, 20-27 augustus 2006
Decca 074-3169
Zaide-Adama
Zaide Mojca Erdmann
Gomatz Topi Lehtipuu
Allazim Johan Reuter
Sultan Soliman John Mark Ainsley
Osmin Renato Girolami
Vrouw Noa Frenkel
Man Yaron Windmüller
Vader Andreas Fischer
Danser Paul Lorenger
Toneelspeler Bernd Grawert
Madrigalisten Bazel, Mozarteum orkest Salzburg, Oostenrijks ensemble voor Nieuwe Muziek, Elektronische studio Freiburg o.l.v. Johannes Kalitzke
Regie: Claus Guth
Decors en kostuums: Christian Schmidt
Landestheater Salzburg, 15-19 augustus 2006
DG 073-4252
Die Entführung aus dem Serail
Konstanze Laura Aikin
Blonde Valentina Farcas
Belmonte Charles Castronovo
Pedrillo Dietmar Kerschbaum
Osmin Franz Hawlata
Bassa Selim ****
Jantsjaren Erika Hatházi, Karinb Wieser, Erich Wessner, Josef Stangl
Ensemble van de Weense Staatsopera, Mozarteum orkest Salzburg o.l.v. Ivor Bolton.
Regie: Stefan Herheim
Decors en kostuums: Gotfried Pilz
Mozarthaus Salzburg, 3-10 augustus 2006
Decca 074-3156
Don Giovanni
Don Giovanni Thomas Hampson
Leporello Ildebrando d’Arcangelo
Il commendatore Robert Lloyd
Donna Anna Christine Schäfer
Donna Elvira Melanie Diener
Zerlina Isabel Bayrakdarian
Masetto Luca Piusaroni
Ensemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Daniel Harding.Regie: Martin KusejDecors: Martin ZehetgruberKostuums: Heide KastlerGroßes Festspielhaus Salzburg, 11-15 augustus 2006 Decca 074-3162 Così fan tutte Fiordiligi Ana Maria MartinezDorabella Sophie KochGuglielmo Stéphane DegoutFerrando Shawn MatheyDespina Helen DonathDon Alfonso Thomas Allen Ensemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Manfred HoneckRegie: Ursel en Karl-Ernst HerrmannDecors en kostuums: Karl-Ernst HerrmannGroßes Festspielhaus, Salzburg, 31 juli – 16 augustus 2006 Decca 074-3165 Le nozze di Figaro Figaro Ildebrando d’ArcangeloSusanna Anna NetrebkoGraaf Almaviva Bo SkovhusGravin Almaviva Dorothea RöschmannCherubino Christine SchäferMarcellina Marie McLaughlinBartolo Franz-Josef SeligBasilio Patrick HenckensDon Curzio Oliver RingelhahnAntonio Florian BoeschBarbarina Eva LiebauCherubijn Uli KirschEnsemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Nikolaus Harnoncourt.
Regie: Claus GuthDecors en kostuums: Christian SchmidtChoreografie: Ramses SiglGroßes Festspielhaus Salzburg, 22-26 juli 2006 DG 073-4245 Die Zauberflöte Sarastro René PapeTamino Paul GrovesPamina Genia KühmeierPapageno Christian GerhaherPapagena Irina BespalovaiteKoningin der nacht Diana Damrau3 dames Inga Kalna, Karine Deshayes, Ekaterina Gubanova3 knapen leden van de Wiener SängerknabenSpreker, 1e priester Franz Grundheber2e priester Xavier Mas3e priester Michael AutenriethMonostatos Burkhard Ulrich1e geharnaste Simon O’Neill2e geharnaste Peter LoehleEnsemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Riccardo Muti.
Regie: Pierre AudiDecors : Karel AppelKostuums: Jorge JaraGroßes Festspielhaus Salzburg, 29 juli – 4 augustus 2006 Decca 074-3159 La clemenza di TitoTito Michael Schade
Sesto Vesselina Kasarova
Vitellia Dorothea Röschmann
Annio Elina Garanca
Servillia Barbara Bonney
Publio Luca Pisaroni
Ensemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Nikolaus Harnoncourt.
Regie: Martin Kusej
Decors: Jens Kilian
Kostuums: Bettina Walter
Felsenreitschule Salzburg, augustus 2003
TDK DVWW-OPCLETI
Voorhanden dvd alternatieven
Te beginnen met Mitridate waren al de meeste opera’s van Mozart in beeld en geluid op dvd voorhanden. Hier een inventaris, peildatum februari 2007. Waar meer opnamen van eenzelfde werk voorhanden zijn, worden deze in volgorde van voorkeur vermeld:
Mitridate
Lyon, Guschlbauer. EuroArts OA 2053609.
Idomeneo
Glyndebourne, Haitink.Warner 505467-39222-9.
Glyndebourne, Pritchard. ArtHaus 101.109.
Die Entführung aus dem Serail
München, Böhm. DG 073-020-9
Florence, Mehta. TDK DV-OPEAD
Stuttgart, Zagrosek. ArtHaus 100.178.
Don Giovanni
Keulen, Conlon. ArtHaus 100.020
Glyndebourne, Kreizberg. Warner NVC 0630-14015-2
Wenen, Karajan. Sony SVD 46383
Wenen, Muti. TDK DVW-OPDG
Madrid. Pérez. Opus Arte OA 0958D
Così fan tutte
Parijs, Gardiner. DG 073-026-9
Glyndebourne, Pritchard. ArtHaus 101.081
La Scala, Muti. Opus Arte OA LS 3006
Mahler kamerorkest, Harding. Virgin 344.716-9
Berlijn, Barenboim. TDK DV-OPCFT
Zürich, Harnoncourt. ArtHaus 100.012
Le nozze di Figaro
Parijs, Gardiner. DG 073-018-9
Glyndebourne, Haitink. Warner NVC Arts 0630-14013-2
Glyndebourne, Pritchard. ArtHaus 101.089
Lyon, Olmi. ArtHaus 100.410
Wenen, Böhm. TDK DV-CLOPNDF
Zürich, Harnoncourt. TDK DV-OPNDF
Parijs, Cambreling. Opus Arte OA 0960D
Die Zauberflöte
Ludwigsburg, Gönnenwein. ArtHaus 100-188
New York, Levine. DG 073-003-9
Londen, Norrington. ArtHaus 100.085
Zürich, Welser-Möst. TDK DV-OPMF
Hessen, Solti. CCDE 6005
Wenen, Toscanini (1937). BBCCO-Opus Arte OA 08850
La clemenza di Tito
Glyndebourne, A. Davis. ArtHaus 100.406