DVD Recensies

OFFENBACH: CONTES D'HOFFMANN, LES, DENÈVE, PIDÒ

Offenbach: Les contes d’Hoffmann. Michael Spyres (t., Hoffmann), Kathleen Kim (s., Olympia), Tatiana Pavlovskaya (s., Giulietta), Natalie Dessay (s., Antonia), Michèlle Losier (ms., Nicklausse), Laurent Naouri B., Lindorf, Dapertutto, Coppelius, Dr. Miracle). Manel Esteve (Spalanzini), e.a. met het Ensemble van her Gran teatre del Liceu Barcelona o.l.v. Stéphane Denève. Erato 2564-636914 (2 dvd’s, 3u. 04”). 2013

 

Offenbach: Les contes d’Hoffmann. Vittorio Grigolo (t., Hoffmann), Thomas Hampson (b., Coppélius, Dapertutto, Lindorf, Miracle), Christine Rice (s., Olympia), Sonya Yoncheva (s., Antonia), Sofia Fomina (s., Olympia), Kate Lindsey (ms., Nicklausse, Muse), John Schlesinger met het Ensemble van Covent Garden o.l.v. Evelino Pidò. Sony 88985-376619 (2 dvd’s, 3u., 06”). 2016

 

Voor de opening van het Holland Festival 2018 begin juni 2018 koos de Nationale Opera Offenbachs Les Contes d’Hoffmann, of Hoffmanns vertellingen. Het werk bevat drie muzikale verhalen, verbonden door dezelfde eenvoudige zedenles: blinde liefde maakt je alleen maar nog blinder. Het aan zijn drankvrienden vertelde verhaal gaat over de getormenteerde minnaar en dichter Hoffmann, zijn teleurstellingen in de liefde en zijn nieuwe liefde voor de diva Stella; zijn oude liefde voor Olympia, een mechanische pop, voor de Venetiaanse courtisane Giulietta en voor Antonia, die overlijdt door overdadig zingen. Op het eerste oog geen vrolijk onderwerp met het risico dat het goed-kwaad onderwerp te veel in zwart/wit wordt aangezet.

In de proloog en de epiloog wordt Hoffmann aangeraden zijn liefdes als kunst te zien en niet als het werkelijke leven.

Jacques Offenbach schreef Les contes d’Hoffmann op basis van een libretto over het leven en werk van de Duitse romantische schrijver E.T.A. Hoffmann. Hij werkte tot zijn dood in 1880 aan het werk en liet dit onvoltooid achter.

Van het onvoltooide meesterwerk zijn verschillende versies in omloop - een rijke bron van informatie voor musicologen die de ware intenties van de componist proberen te achterhalen.

Sinds de Vergelijkende Discografie uit 2006, waarin Bonynge met Sutherland, Domingo en Bacquier (Decca 417.363-2) als beste keus uit tevoorschijn kwam, heeft de aandacht zich terecht verlegd van cd- naar dvd producties.  

De mooiste daarvan is te vinden op Erato met de regie van Laurent Pelly die zich wars toont van trucage. Sterv de voorstelling is Laurent Naouri in zijn diverse rollen die hij alle distinctie verleent. Nathalie Dessay is naar verwachting een geweldig goede, opzwepende Antonia. Michael Spyres mag wat minder overtuigend zijn dan een Domingo, hij is niettemin een lyrische Hoffmann naar behoren, beschikkend over goed Frans, ook al neemt hij geen duidelijk centrale plaats in. Het elegante en slonzige van het karakter vult hij wel goed in. De overige dames zijn behoorlijk goed en de kleinere rollen zijn mooi ingevuld. Denève zorgt met het orkest voor de nodige vaart en verve en menig opwindend moment.

De als tweede genoemde opname in de regie van filmregisseur John Schlesinger gaat terug tot een succesvolle productie uit 1980 met Domingo. Nu zingt Vittorio Grigòlo de rol van Hoffmann. Hij is een knappe tenor met een aangename stem, maar hij laat hier geen indrukwekkende acteerkwaliteiten zien. Het is wat lastiger om sympathie te krijgen voor zijn personage. Thomas Hampson daarentegen is een begenadigd zanger-acteur, die een pluim verdient voor de toewijding waarmee hij zijn vier rollen van boze genius (Lindorf/Coppélius/Dappertutto/Miracle) neerzet. Hampson kreeg echter kritiek te verduren omdat hij voor een aantal van deze rollen de lage tonen mist. Over de zangeressen in deze voorstelling veel voornamelijk goeds, waardoor deze uitgave een aardig alternatief is voor liefhebbers van weelderige kostuums en decors.