Dorothea Oberlinger: Night music. Anon.: Nani nai (sefardisch wiegenliedje), L’altra nocte m’insomniava; Vivaldi: Sinfonia La Senna festeghiante RV. 693; Concert voor fluit, fagot en b.c. La notte in g RV. 104; Vioolconcert ‘Il riposo. per il S. Natale’ in E RV. 270 (bew.), Fluitconcert in c RV. 441; Van Eyck: ‘Engels nachtegaaltje’ uit Der fluyten lust-hof; Vivaldi/Chédeville: Sonate voor fluit en b.c. in A op. 13/4, RV. 59; Lully: ‘Dormons, dormons tous’ uit Atys LWV. 53; Bousset/Hotteterre: ‘Pourquoy doux rossignols (bew); Biber: ‘Ciacona der Nachtwächter’ uit de Serenade Mit dem Nachtwärterlied; Monk: ‘Round midnight’ (bew.). Dorothee Oberlinger (blokfl), Elisabetta de Mircovich (s), Lorenzo Cavasanti (blokfl) en Giancarlo Rado (luit) met de Sonatori de la Gioiosa Marca. Duitse Harmonia Mundi 1907591252-2 (68’18”). 2018
Dat de Duitse blokfluitste Dorothee Oberlinger bij het samenstellen van haar programma over nachtmuziek als een soort uitgangspunt bij Vivaldi’s Fluitconcert La notte is logisch en omdat van de nacht rust wordt verwacht is een bewerking van diens Vioolconcert Il risposo (de rust) voor de hand liggend. Even brengt de Sinfonia van de serenade La Senna festeghiante wat meer leven in de brouwerij, maar rust keert weer met het schaduwrijke Concert in c. Steeds voorzien van een nachtelijk voorspel,
De rest van het met verfijnde dramaturgie uitgevoerde programma bestaat uit muziekjes uit diverse windstreken met aardige bewerkingen van een bonte mengeling liederen, motetten, madrigalen, sommeliers en chaconnes uit Spanje, Nederland, Frankrijk, Engeland, Italië, Duitsland en Oostenrijk. Ze vertellen in kort bestek verhalen over liefde, verlangen, geestverschijningen en nachtvogels.
Daaronder bevinden zich zeldzaamheden als het Wiegenlied uit Middeleeuws Spanje, een zestiende eeuws Venetiaans lied van frate Gerardo, de bekende ‘Nachtwakerscène’ van Biber en het bekoorlijke ’Sommeil’ uit Lully’s muziekdrama Atys. Bij wijze van verrassing wordt geëindigd met een bewerking van Thelonious Monks bekende Rond Midnight in een fijn arrangement van Luigi Mangiocavallo.
Oberlinger werkte al eerder samen met het ensemble Sonatori de la Gioiosa Marca in het programma Flauto Veneziano (Duitse Harmonia Mundi 88697.98863-2) met werken van Vivaldi, Mainerio, Spadi, Riccio, Castello, Neri, Bassano, Marcello, Caldara en Verdelot.
Dat Oberlinger in oktober 2020 de Duitse Opus Klassikprijs won met deze opname is begrijpelijk gezien haar meesterlijke spel. Haar partners nemen daarin muzikaal gezien een heel goede, evenwichtige plaats in.