DVD Recensies

ROSSI, L.: ORFEO L'

Rossi: L’Orfeo. Judith van Wanroij (s., Orfeo), Francesca Aspromonte (s.,Euridice), Giuseppina Bridelli (s., Aristeo), Giulia Semenzato Venere, (s., Prosperia), Luigi de Donato (bs., Augure, Plutone), Ray Chenez (a., Nutrice, Amore), Renato Dolcini (bs.,Satiro), Dominic Visse (t., Vecchia), Victor Torres (bs., Endimione, Caronte), Marc Maulillon (b., Momo), David Tricou (b., Apollo)) e.a. met Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon. Harmonia Mundi HMD 98.59058/9 (2 dvd’s, 3u. 04”). 2016

 

De uitgebreide opera L’Orfeo in drie aktes met een proloog en een epiloog van Luigi Rossi (1597-1653) op libretto van Francesco Buti ging 2 maart 1647 in Parijs als een van de eerste in zijn soort in première. Het werk was geschreven in opdracht van kardinaal Mazarin.

Rossi was in zijn tijd vooral bekend met zijn kamercantates en de opera Il palazzo incantato uit 1642. Natuurlijk gaat het in L’Orfeo ook om de bekende geschiedenis van Orfeus en Eurice en haar redding uit de onderwereld, maar overeenkomstig barokke conventies en de politieke bedoelingen achter het werk zin extra personen en situaties toegevoegd. 

Daarom prijst de Overwinning in de proloog de toen negen jaar jonge Lodewijk XIV en zijn figuren als Prosperina, Himeneo, Endimione, Giunone, Gelosia, Augura, Plutone, Mercurio, Caronte, Momo, Nutrice, Bacco, Aristeo, Satiro, Amore, Vittoriaen  Giove  zijn toegevoegd. Al met al zijn feitelijk zesentwintig solisten nodig voor het werk, plus koor en orkest. Sommige solisten vervullen meestal een dubbelrol.

De lengte van het werk en de nogal grote homogeniteit van de recitatiefstijl maken het er voor een modern publiek niet gemakkelijker op het hele werk dat destijds wel zes uur duurde uit te zitten. 

Daarom is het goed dat dat regisseuse Jetske Mijnsen die het werk in modernere termen behandelt voor deze opvoering in Nancy het werk tot ongeveer de helft bekortte zonder wezenlijke schade aan te richten. De prachtige muziek maakt dat men geen moment verveeld raakt.

De hoofdrol wordt  vertolkt door Judith van Wanroij. Lenig en soepel met de juiste expressie zingend is zij de stern van deze uitvoering, maar gelukkig voldoet ook de rest van de vocale bezetting goed en hout Pichon met zijn levendige, mooi genuanceerde aanpak de aandacht gevangen.

Hooguit jammer is dat de toelicht erg summier is en dat de opname niet is onderverdeeld in apart te programmeren aktes en taferelen zoals bij een cd.

Van William Christie bestaat een fijne  ruim drie en een half uur durende cd opname van deze opera uit 1991 (Harmonia Mundi HMC 90.1358/60).