Verwarring dreigt. Er was namelijk al een opname van Carlos Kleiber op DG 073-008-9 (2 cd’s). Laten we beide eens voorlopig theoretisch met elkaar confronteren:
Kleiber München 1979 Kleiber Wenen 1994
Feldmarschallin Gwyneth Jones Felicity LottBaron Ochs Manfred Jungwirth Kurt MollOctavian Brigitte Fassbänder Anne Sofie von OtterFaninal Benno Kusche Gottfried HornikSophie Lucia Popp Barbara BonneyLeitmetzerin Anneliese Waas Olivera MiljakovicValzacchi David Thaw Heinz ZednikAnnina Gudrun Wewezow Anna GondaZanger Francisco Araiza Keith Ikaia-PurdyRegie Otto Schenk naar Otto Schenk
Kostuums Jürgen Rose Erni Kniepert
Decors Jürgen Rose Rudolf Heinrich
Onder de gemeenschappelijke noemer treffen we alleen de uitzonderlijke dirigent en de regisseur aan. Geen twijfel aan: het gaat in beide gevallen om superieure opvoeringen. De versie uit München die al wel op vhs band en laserdisc was verschenen maar nu gelukkig ook op dvd-v wint het pleit tenslotte met een geringe marge. Daar zijn een paar redenen voor, zeker waar het gaat om de invulling van een paar der belangrijkste rollen. Felicity Lott mag dan misschien niet de enorme vocale kracht van Gwyneth Jones als Feldmarschallin bezitten, ze treft de specifieke stijl van Strauss beter en ze acteert ook beter. Ze is niet alleen levendiger, maar ook geestiger en kwetsbaarder. Manfred Jungwirth was in München verre van ideaal met zijn knorrige stem als Ochs en Moll overtuigt ook in ander opzicht beter; hij is de perfecte boerse aristocraat wiens optreden meer wordt veroorzaakt door narcisme dan door een slechte opvoeding.
Anne Sofie von Otter mag dan een aardig jongensachtige, Mozartiaanse Octavian zijn en wat frisser klinken dan Brigitte Fassbänder die waar het erop aankomt toch net wat overtuigender is. Daar staat dan weer tegenover dat Barbara Bonney een ideale jonge Sophie is, die in staat is om met de nodige vocale kracht en schoonheid de roos te overhandigen en zo toch overtuigender dan de gerespecteerde, maar oudere Lucia Popp. De kleinere rollen zijn aan beide kanten aardig aan elkaar gewaagd.
Moeilijke keuze dus. Ik ben blij beide opnamen te hebben, maar in uiterste instantie zou ik de voorkeur geven aan de Münchense versie die meer pluspunten heeft.