R. Strauss: Metamorphosen; Le bourgeois gentilhomme; Ravel: Pianoconcert in G. Hélène Grimaud met het Kamerorkest van Europa o.l.v. Vladimir Jurowski. Idéale audience 3078738 (dvd, 81’). 2009
Sinds haar opname uit 1997 met het Baltimore symfonie orkest o.l.v. David Zinman (Erato 0630-19571-2 en Warner 2564-63265-2) behoort Ravels Concert in G tot de vaste programma onderdelen van Grimauds repertoire. Later herhaalde ze zich met het Royal philharmonic orkest onder Jésus López-Cobos op Briljant Classics 92117, een album met 5 cd’s.
Het is één ding om Grimaud te horen, er is sprake van toevoegde waarde wanneer we haar daarenboven ook kunnen zien spelen. Ze doet dat lichtvoetig, laat alle elementen uit het werk, inclusief de jazzinvloeden in lange lijnen voor zichzelf spreken. Het begin van het tweede deel klinkt heel verfijnd. Beluister deze vertolking naast die op cd van Zimerman (DG 449.213-2) en Argerich (DG 447.438-2).
Onder de leiding van Erich Leinsdorf voerde het Kamerorkest van Euopa al eens de tiendelige Suite uit Le bourgeois gentilhomme uit op een niet meer verkrijgbare ASV cd. Tot nu toe gaven in dit werk Fabio Luisi (Sony 88697-08971-2) en Simon Rattle (EMI 339.339-2) de toon aan. Maar de jonge Europeanen, aan kamerensemble pur sang, zorgen eveneens voor een ontspannen, lichtvoetige verklanking vol ritmische veerkracht van deze achttiende eeuwse pastiche.
Wat de Metamorphosen, de klaagzang over de tijdens W.O. II verloren gegane Duitse theaters betreft worden hier de complexe melodielijnen redelijk intiem, zorgvuldig en gevoelig, maar ook met ingehouden passie verweven. De grote eruptie in C kort voor de coda is prachtig en het slot van het werk in mineur vormt een passend dramatisch slot. Op cd (DG 447.442-2) was Karajan volbloediger, ‘vetter’.