Thomas: Hamlet. Simon Keenlyside, Natalie Dessay, Béatrice Uria-Monzon, Alain Vernhes e.a. met het Ensemble van het Gran Teatre del Liceu Barcelona o.l.v. Bertrand de Billy. EMI 599.447-9 (2 cd’s, 2u. 56’). 2003
Er valt veel voor te zeggen om Thomas’ Hamlet niet via de cd opnamen van Bonynge en De Almeida te genieten, maar in beeld en geluid, temeer daar het hier om een heel representatieve registratie van een goed inspeelde voorstelling uit Barcelona gaat.
In de titelrol weet Simon Keenlyside zijn ervaring als liedzanger goed uit te buiten met winst voor de uitwerking van de gezongen tekst. Hij zet een heel treffend beeld neer van de jonge Deen: gekweld, beschroomd, diep nadenkend. Maar de feitelijke ster is hier de coloratuursopraan Dessay die op haast monumentale wijze gestalte geeft aan de trieste figuur van Ophelia, culminerend in een van de pakkendste waanzinscènes aller tijden: ‘Partagez-vous mes fleurs…. Et maintenant écoutez ma chanson’. Ze doet feitelijk Sutherland en Anderson op eerdere volledige cd opnamen vergeten. Belangrijk is vooral ook de manier waarop ze zorgt voor een echt ingevulde karakterrol. De rest van de bezetting is ook meer dan adequaat. Opvallend ook zoals de zonder stokje dirigerende Bertrand de Billy gevoel toont voor deze Franse operaromantiek en daarvoor een warm pleitbezorger is. De nodige subtiliteit is hem al doende niet vreemd.
De enscenering en regie van Patrice Caurier en Moshe Leiser zorgt dat de belangrijkste momenten – de eerste verschijning van de geest, Hamlets confrontatie met zijn moeder, het ‘De dood van Gonzago’ spel binnen het spel en vanzelfsprekend de ‘To be or not to be’ toespraak – heel indringend nabij zijn gebracht. Het drama krijgt zo wel een extra lading.
De videoregie van Toni Bargalló moet ook als heel geslaagde worden beschouwd. Zo is heel overtuigend een tweede garnituurs Frans lyrisch melodrama als ware het een meesterwerk nieuw vitaal leven ingeblazen.