VERDI: NABUCCO

Verdi: Nabucco. Plácido Domingo (b., Nabucco), Liudmyla Monastyrska (s., Abigaille), Vitalij Kowalkow (bs., Zaccaria), Marianna Pizzolato (s., Fenena) en Andrea Carè (t., Ismaele) met het Ensemble van Covent Garden, Londen o.l.v. Nicola Luisotti. Sony 888750-5935-9 (dvd, 2u., 21’35”). 2013

Nu de Nationale Opera in het seizoen 2019/20 Verdi’s Nabucco op het programma heeft, lijkt het goed om in de dvd rubriek wat aandacht aan deze opera te besteden.

Een succesvolle opvoering van dit werk steunt op drie peilers: het koor, de dirigent en de sopraan die de veeleisende rol van Abigaile zingt. Met Nicola Luisotti als dirigent en de geweldige Liudmyla Monastyrska als Abigaile is aan twee voorwaarden voor het welslagen voldaan. Gelukkig weert het koor zich ook pittig, niet in alleen in het beroemde Slavenkoor ‘Va pensiero’.

De grote verassing is dat de inmiddels 72-jarige tenor Plácido Domingo na een carrière van ruim veertig jaar de baritonale hoofdrol zingt. Zijn inbreng berust voor een deel op gewiekstheid (en de souffleur?) en acteren was nooit zijn sterkste kant, maar zijn ‘presence’ is uniek en maakt van de Babylonische koning een heldenfiguur met iets van Otello in zijn wanhoop.  Geheel overtuigend is het echter niet.

De ware heldin is Liudmyla Monastyrska die niet alleen een geweldige prestatie levert in haar krachtig gezongen belangrijke scène uit de tweede akte, maar die ook in staat is om heel mooi fluisterende pianissimi te zingen. Marianna Pizzolato is een goede Fenena maar steekt wat bleek af naast Monastyrska. Een andere glansrol is weggelegd voor Vitalij Kowalkow die op vrij sensationele manier Zaccaria vertolkt tot in de diepten van zijn ziel. Grandeur en menselijkheid bepalen zijn rol. Andrea Caré zingt zijn korte soli met heldere stem.

Gelukkig is ook het koor uitstekend in vorm, niet alleen in ‘Va pensiero’, maar eerder al in de beginscène bij de bestorming van de tempel. Nicola Luisotti kiest vrij snelle tempi en het orkest volgt hem goed.

Op iedereen gelukkig is met de regie van Daniele Abbado, blijft de vraag. Er is nauwelijks iets te zien van het oude Babylon en de twintigste eeuwse kostuums en de verwijzingen naar de Holocaust maken het er niet beter op ondanks alle mooie momenten.

Zeker voor wie het niet vooral om Domingo en Monastyrska gaat, is het waarschijnlijk verstandiger om te kiezen voor de dvd opname met Leo Nucci, Maria Guleghina en dirigent Daniel Oren (Decca 074-3245) uit 2007.