Verdi: La forza del destino. Ducio dal Monte, Violeta Urmana, Carlo Guelfi, Marcello Giordani, Julia Gertseva, Roberto Scandiuzzi, Bruno de Simone, Antonella Trevisan e.a. met het Ensemble van het Teatro comunale Florence o.l.v. Zubin Mehta. ArtHaus 107.325 (2 dvd’s, 2u 58’). 2007
La forza del destino, toch een der populairste opera’s van Verdi, onderging op dvd een wisselend lot en het is en blijft merkwaardig dat een aanvankelijk als VHS cassette verschenen, matig klinkende, in zwart/wit vanuit het San Carlo Theater in Napels opgenomen opvoering met Tebaldi, Corelli, Bastianini, Capecchi, Christoff en Dominguez uit 1958 decennia lang als de beste gold.
Levine (DG 073-4076 met Price en Giacomini), Karytinos (Dynamic 33512 met bezetting van onbekenden) en Streatfield (VAI VAIDVD 4344, ook met onbekenden) brachten daar nauwelijks verandering in en pas Gergiev (ArtHaus 100.078, met de premièreversie uit Sint Petersburg uit 1862 met Putilin en Gorchakova) bracht daar wezenlijk verandering in.
En dan hebben we hier een opname uit Florence die in samenwerking met de Opera in Zürich tot stand kwam. Het is goed om het werk hier met een in grote lijnen heel goede Italiaanse bezetting.
Violeta Urmana, als bijna alleskunner, maakt van Leonore een succesrol met haar schitterende, haast moeiteloze en heel geloofwaardige ontwikkeling van haar rol in het drama. Aan haar zijde vindt ze de oude routinier Marcello Giordani die ook heel geïnspireerd klinkt als Don Alvaro en laat horen dat zijn briljante , opwindende, maar soms ok terecht wat klagende toon het juiste middel is om zijn liefde en zijn leed te uiten.
Als zijn antagonist Don Carlo zingt Carlo Guelfi op een manier die vervuld is van specifiek Verdiaans élan en is daarbij nog redelijk subtiel. Roberto Scandiuzzi is een waardige Padre Guardiano, Bruno de Simone een geestige Fra Melitone zonder enige overdrijving. De rest van de bezetting sluit zich hier qua niveau goed bij aan. En Mehta leidt het geheel met vaste hand.
De decors van Ezio Frigero en de kostuums van Franca Squarciapino vallen gelukkig niet uit de historische toon en als zodanig is ook de verdere productie in goede handen zonder anomaliëen en onpassende effecten.
Zo ontstond een eerlijke productie op hoog niveau.