DVD Recensies

WAGNER: LOHENGRIN, THIELEMANN

Wagner: Lohengrin. Georg Zeppenfeld (bs., koning Heinrich), Piotr Beczala (t.,  Lohengrin), Anna Netrebko (s., Elsa von Brabant), Tomasz Konieczny (bs.,  Friedrich von Telramund), Evelyn Herlitzius (s., Ortrud), Derek Welton (b.,  Heerrufer) e.a. met het koor van de Saksische Staatsopera en de Saksische Staatskapel Dresden o.l.v. Christian Thielemann. DG 073-5319 (2 dvd’s, 3u. 34’50”). 2016

 

Wie de ongeveer vijf jaar geleden gepubliceerde Vergelijkende Discografie er nog eens op naslaat, ziet dat onder de toen beschikbare dvd opnamen die van Claudio Abbado (ArtHaus 100.956) uit 1990 de beste papieren had. Maar die toppositie raakt aan het wankelen, deze recente productie uit Dresden gezien en gehoord hebbende. Volgens een Duitse persstem van Die Welt was niet zozeer sprake van Lohengrin als wel van Lohendream.

Een deel van die aangename verrassing komt op rekening van de hoofdrolvertolkers Piotr Beczala die zich met zijn lyrische tenor nog nauwelijks aan Duits repertoire had gewijd en Anna Netrebko die haar eerste lyrisch-dramatische Wagnerrol zong. Beiden waren hiertoe overgehaald door Thielemann, groot Wagneriaan als hij is. Naar blijkt met goede redenen en een prachtresultaat. Niet alleen de vijf belangrijkste zangers verdienen grote waardering, eigenlijk komt de grootste lof toe aan de dirigent die een waar klankfestijn maakt van de orkestbegeleiding en die zo een warm bed spreidt voor zijn vocalisten. 

Halverwege de tweede acte, wanneer Netrebko ‘Euch Lüften, die mein Klagen’ begint te zingen met volle inzet, helder en genuanceerd, fraaie versieringen, een heerlijk legato en een puike uitspraak van het Duits, is een van de vele hoogtepunten bereikt. Ze maakt van Elsa een krachtige persoonlijkheid die allerlei gemoedsstadia doorloopt en die helaas verliefd werd op een man die haar nooit kon bieden wat ze aan openheid en verlangen wenst.

Met zijn directe en eerlijke invulling vol dramatische expressie zorgde Piotr Beczala voor een best goede, maar niet ideale Lohengrin. Iets meer variatie en subtiliteit in zijn stem hadden zijn optreden nog treffender kunnen maken. Beter uit de verf kwam de Telramund van Tomasz Konieczny die ook als zodanig debuteerde. Luister naar zijn duet met Ortrud aan het begin van de tweede acte, waar ook Evelyn Herlitzius schittert. Dat haar stem soms niet echt heel mooi is, past hij de rol. Haar duet met Elsa in de tweede acte is ook weer zo’n prachtig moment. De contrasterende stemmen intensiveren het drama.

Dan zijn daar nog Georg Zeppenfeld als waardige Heinrich met voldoende vocaal gewicht en de jonge heraut van Derek Welton. Op het kooraandeel valt ook niets aan te merken.

De regie van Christine Mielitz gaat terug tot 1983; ze plaatste gezien de kostuums de handeling aan het begin van de negentiende eeuw, maar ging verder gelukkig traditioneel te werk. Lohengrin arriveerde op een gigantische glazen zwaan vanuit de achterzijde van het toneel en aan het eind van de opera keert deze terug met de jonge Gottfried. Glazen wanden dienen als mooie achtergrond.

Het zijn vooral Netrebko en Thielemann die van deze Lohengrin zo’n grote belevenis maken.