Fonografie Muziek

NAXOS HISTORISCHE OPNAMEN

AANDACHT EN ZORG VOOR DE OUDJES: NAXOS HISTORICAL

 

Vrij onopvallend  en zonder publiciteitscampagne is het budget label Naxos ongeveer in 1998 begonnen met een inmiddels tot behoorlijke omvang gegroeide serie heruitgaven van historische opnamen. Handig heeft men – na het winnen van een paar processen van gevestigde, oude firma’s uit de muziekindustrie die beschikten over een goed gevuld historisch archief – gebruik gemaakt van na vijftig jaar vervallen auteursrechten op ouder materiaal om spotgoedkoop onder eigen naam gebundeld moois uit al die bronnen te kunnen uitgeven.

In de V.S. had men aanvankelijk problemen omdat daar pas na 95 jaar die rechten officieel vervallen, maar een rechterlijke uitspraak maakte ook daar de weg vrij. Zo komt steeds meer moois vrij in het publieke domein. Een argument van de Amerikaanse rechter was ook dat Naxos door gebruikmaking van 78t. schellak platen ‘artistieke keuzes’ had gemaakt om ‘met veel inspanning een heel nieuw artistiek en commercieel waardevol product te maken’. Intussen hoeft gelukkig al lang niet meer alleen van oud schellak materiaal gebruik te worden gemaakt; lp’s (en niet banden die in beheer blijven bij de moedermaatschappijen) schijnen het uitgangspunt te zijn. Dat niet alleen Naxos dankbaar gebruik maakte van het vrijgekomen materiaal, blijkt uit de hieronder vermelde parallel opnamen van hetzelfde moois door andere merken als Testament, Dutton, APR, Dante Lys, Appian, Opus, Stradivarius en Finlandia.

Zoals uit de hieronder gepubliceerde discografie blijkt, bevindt zich daaronder heel wat materiaal van de merken met de grootste historische fondsen: EMI wordt met zijn eigen serie ‘Great recordings of the century’ concurrentie aangedaan, RCA met de integrale reeksen en bundelingen van het repertoire van bijvoorbeeld Caruso, Horowitz, Heifetz, Rubinstein, Rachmaninov en Toscanini.

Van enigerlei systematiek blijkt echter weinig in de opzet van Naxos. Caruso is wel compleet gebundeld, van de anderen verschijnen hap snap wat opnamen. Bijvoorbeeld over Horowitz gesproken: waar blijft zijn opname van Tschaikovsky’s eerste pianoconcert met het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini (RCA GD 60319)? Maar oppassen: veel van Toscanini’s opnamen op RCA en Naxos zijn niet identiek; waar RCA vaak studio opnamen realiseerde, gebruikte Naxos anders gedateerde radio opnamen met als hinderlijke bijkomstigheid dat ook de aan- en afkondiging van de omroeper werd meegenomen. Dat had ons beter bespaard kunnen blijven!

Wat van Casals uit het EMI archief werd gelicht, zijn cellosonates van Beethoven en brokjes toegiften, maar (nog) niet de beroemde 6 solosuites van Bach (EMI 761.027-2, Opus OPK 2041/2, Stradivarius QT 99304/5, 2 cd’s). Wèl alle pianosonates van Beethoven door Schnabel (EMI 763.765-2, 8 cd’s), niet de Impromptu’s van Schubert (EMI 761.021-2, Appian APR 5515). Wel heel wat sonates van het duo Yehudi en Hepzibah Menuhin, maar niet Menuhins versie van het Vioolconcert van Elgar met de componist als dirigent (EMI 769.786-2). Wèl Mozarts Così fan tutte onder Busch (EMI 763.864-2, 2 cd’s), niet diens Don Giovanni met John Brownlee, Ina Souez, Luise Helletsgruber, Audrey Mildmay, Salvatore Baccaloni, Koloman von Pataky en David Franklin met het Glyndebourne festival ensemble (EMI 761.030-2, 3 cd’s).

Wèl Beecham in symfonieën van Sibelius (Dutton CDLX 7027, 7033 en 8013, EMI 764.027-2, Sony 87798) en orkestwerken van Delius (EMI 575.788-2, 575.938-2, 567.552-2, 2 cd’s, Beecham 1, 2, 3, Dutton CDLX 7011, 7028, Sony 89429, maar niet in Mozarts Zauberflöte met Tiana Lemnitz, Erna Berger, Helge Rosvaenge, Gerhard Hüsch, Wilhelm Strienz, Irma Beilke met de Favres solistenvereniging en het Berlijns filharmonisch orkest (Dutton CDEA 5011, 2 cd’s). Evenmin de late Mozartsymfonieën die bij Amerikaanse Columbia in beheer waren, Rimsky-Korsakovs prachtig uitgevoerde Scheherazade (EMI 747.717-2) en Griegs complete Peer Gynt met Ilse Hollweg, het Beecham koor en het Royal philharmonic orkest (EMI 566.914-2).

En wat Sibelius betreft, zou het mooi zijn als ook de opnamen van Kajanus, bijvoorbeeld van de derde en vijfde symfonie (Finlandia 4509-9588-2, 2 cd’s, Koch 37133-2) een plaatsje kregen. Bruno Walter is alleen nog vertegenwoordigd met zijn bijzondere Mahlers, maar er ligt van hem veel meer moois op de plank, te beginnen met Mozart. Mijn gulzigheid kent nauwelijks grenzen nu Naxos met eenmaal heeft ontketend: what about het vele moois dat dirigenten als Ernest Ansermet, de jongere Karl Böhm, Erich Kleiber (Beethoven symfonieën, Mozarts Figaro - Decca 417.315-2  en R. Strauss!), Hans Knappertsbusch, Josef Krips, Clemens Krauss, Hermann Scherchen en Carl Schuricht nalieten, David Oistrakh en Wolfgang Schneiderhan bij de violisten.

Waarom bij de pianisten wel aandacht voor Benno Moiseiwitsch en Mischa Levitzky, maar niet voor Friedrich Gulda, Solomon (weliswaar deels ‘bediend’ door EMI met een heruitgave van zijn Beethovensonates nr. 1, 3, 7, 8, 13, 14, 17, 18, 21, 22, 23, 26 en 27-31 (Testament SBT 1188/92, 5 cd’s, EMI 762.863-2 en 764.708-2 en APR 7030, 2 cd’s) maar er moet veel meer zijn, Wilhelm Backhaus, Wilhelm Kempff, Clifford Curzon, Claudio Arrau, Rudolf Serkin, Alfred Cortot, Edwin Fischer, Arturo Benedetti Michelangeli (Sviatoslav Richter lijkt aardig uitgemolken, hoewel integraal moet een mooie uitdaging zijn). Gelukkig is William Kapell wel vertegenwoordigd.

Wat ik ook nog mis is de uitgave van de Wolf Society met 145 liederen door Elena Gerhardt, Gerhard Hüsch, Igor Kipnis, John McCormack, Friedrich Schorr e.a. (EMI 566.641-2, 7 cd’s). Violiste Ginette Neveu met haar vioolconcerten van Brahms en Sibelius (EMI 761.011-2) is nog geheel niet aan bod gekomen, evenmin als pianist Dinu Lipatti met zijn pianoconcerten van Chopin, Grieg, Mozart, Schumann en zijn Bach- en Chopin solo opnamen (EMI 767.163-2, 5 cd's). Alleen al die Walsen van Chopin .... (EMI 565.166-2). Walter Gieseking is ook nog niet echt aanwezig. Belangrijk is vooral de opname van de integrale pianowerken van Debussy (EMI 565.865, 4 cd’s) en doordenkend op dit thema, ook Robert Casadesus’ opname van de complete pianowerken van Ravel (Sony 63316, 2 cd’s) mag in zo’n reeks niet ontbreken.

Dan Rachmaninov: ook te hooi en te gras en niet zoals bij RCA alles bijeen. De complete werken voor piano en orkest en pianosolo. Serge Rachmaninov met het Philadelphia orkest o.l.v. resp. Leopold Stokowski en Eugene Ormandy, RCA 09026-61265-2 (10 cd’s). Heel anders ligt het bij Wilhelm Furtwänglers wiens geluidsdocumenten in redelijk goede handen zijn bij DG en EMI. Maar er moet veel meer van hem zijn. Waar blijft bijvoorbeeld om te beginnen zijn Fidelio van Beethoven met Martha Mödl, Wolfgang Windgassen, Sena Jurinac, Gottlob Frick, Otto Edelmann en het Weens filharmonisch orkest (EMI 764.496-2, 2 cd's)?

Andere juweeltjes uit de EMI catalogus die ik bij Naxos nog mis, zijn Moessorgsky’s liederen door Boris Christoff, Alexandre Labinsky, Gerald Moore en het Nationaal orkest van de Franse omroep o.l.v. Georges Tzipine (EMI 763.025-2) en  Mozarts 4 hoornconcerten door Dennis Brain met het Philharmonia orkest o.l.v. Herbert von Karajan (EMI 555.087-2).

Nadenkend en inventariserend – het is een de verbeelding teisterend gebed zonder eind – mis ik verder onder andere ook mis zijn bijvoorbeeld Debussy’s Pelléas et Mélisande door Jacques Jansen, Irène Joachim, Henri Etcheverry, Paul Cabanel, Germaine Cernay met het Yvonne Gouvernékoor en orkest o.l.v. Roger Desormière (EMI 761.038-2, 3 cd’s), Prokofievs symfonieën nr. 1 en 5 door het Boston symfonie orkest o.l.v. Serge Koussevitzky (RCA  09026-61657-2) en al het moois van Guido Cantelli, te beginnen met Debussy’s 2 Nocturnes; Prélude à l’après midi d’un faune; Fragmenten uit Martyre de St. Sébastien; La mer door het Philharmonia orkest  (Testament SBT 1011) en de vierde symfonieën van Mendelssohn en Schumann plus Schuberts achtste (EMI 574.801-2). Van Igor Markevitch moet ook nog veel in de archieven sluimeren, al heeft EMI wel aandacht aan hem besteed met een belangrijk Stravinsky/Prokofiev album (EMI 569.674-2, 2 cd’s). Vooral de Sacre (Testament SBT 1076) is belangrijk.

Op het appèl ontbreekt ook nog het Busch kwartet met Beethovens strijkkwartetten nr. 1, 9, 11, 12, 14, 15, 16 (EMI 565.308-2) en Schuberts vijftiende kwartet (EMI 769.795). Zou men in die strijkkwartet wereld ook nog wat van plan zijn met oude opnamen van het Amadeus-, Boedapest-, Végh- en Juilliard kwartet? Laten we het hopen. In dit verband denk ik nadrukkelijk ook aan Schuberts Strijkkwintet door Isaac Stern, Alexander Schneider, Milton Katims, Pablo Casals en Paul Tortelier (Sony 58992) en  Forellenkwintet door Clifford Curzon met leden van het Weens octet (Decca 448.602-2).

Vragen te over. Waarom bijvoorbeeld Puccini’s Madama Butterfly en La Bohème wel met Tebaldi en Erede, maar Bohème niet in veel betere vorm met Victoria de los Angeles, Jussi Björling, Lucine Amara, Giorgio Tozzi, Fernando Corena met het Columbia jongenskoor en het RCA Victor koor en –orkest o.l.v. Thomas Beecham (EMI 556.236-2, 2 cd’s). Niet langer wachten s.v.p. ook met Puccini’s Tosca door Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi e.a. met het Ensemble van La Scala, Milaan o.l.v. Victor de Sabata (EMI 556.304-2, 2 cd’s).

Mogen we van Toscanini ook de volgende belangrijke Verdi opnamen nog in verdoekte vorm verwachten: het Requiem door Herva Nelli, Fedora Barbieri, Giuseppe di Stefano, Cesare Siepi met het Shaw koor en het NBC symfonie orkest (RCA GD 60299, 2 cd’s), Falstaff met Giuseppe Valdengo, Frank Guarrera, Herva Nelli, Teresa Stich-Randall, Nan Merriman, Norma Scott e.a. met het Robert Shaw koor en het NBC symfonie orkest  (RCA 74321-72372-2, 2 cd’s) en Otello met Ramon Vinay, Herva Nelli, Giuseppe Valdengo, het NBC koor en symfonie orkest (RCA GD 60302, 2 cd’s)?

Zo’n vraag stellen, is haar deels beantwoorden. Dat antwoord ligt al besloten in bovenstaande opsomming: al dat moois ìs er toch al op EMI, RCA, Sony en die andere labels? Het eigenlijke antwoord schuilt in het technische restauratieproces dat Naxos toepast. Dat geschiedt kennelijk met meer zorg en technologische verfijning dat bij de oorspronkelijke bezitters van het materiaal. Het fijne daarvan weet ik niet, maar de digitale remastering van de van lp’s gekopieerde programma’s en aan omroeparchieven (en niet aan platenmaatschappijen ontleende) banden vindt door Mark Obert-Thorn van Naxos tweemaal plaats en elimineert veel grondiger plaat- en bandruis plus tikjes dan we gewend zijn zonder schrilheid of kunstmatige galm toe te voegen. Of daarbij wordt gebruik gemaakt van een verfijnde versie van het ooit door Philips kortstondig in de praktijk gebrachte ‘No-Noise’ bewerkingsprincipe waarbij in een complexe computerbehandeling foutjes worden ‘weggerekend’? Hoe dan ook: het resultaat klinkt ‘schoner’, briljanter, presenter.

De afgelopen jaren bleek al vaker dat men bijvoorbeeld bij Dutton heel wat meer zorg aan de haalbare geluidskwaliteit besteedde dan bij de gevestigde merken. En dan is daar nog de gunstige verkoopprijs van €7,50; óók een pré natuurlijk; de meeste andere identieke uitgaven kosten tenminste het dubbele.

Logisch genoeg richt Naxos zich op de internationale markt. Hoe groot die is voor historisch moois? Blijkbaar groot genoeg, anders was het initiatief al wel in de kiem gesmoord na een proefperiode van vijf jaar. Een beetje een Angelsaksisch accent heeft het beleid wel, getuige – in de discografie weggelaten – opnamen met werk van onder andere Ketelbey en Coates. Dat Nederland in dat beleid nauwelijks een plaatsje kreeg, hoeft dus nauwelijks te verbazen. Dat Willem Mengelberg aanwezig is, stemt tot dankbaarheid. Zijn Matthäus Passion van Bach klinkt op Naxos beduidend beter dan op Philips (462.871-2). Ook Tschaikovsky’s Zesde (Dante Lys 240) en de brokjes Beethoven, Schubert, Mendelssohn en Berlioz ondergingen een soort reinigingsproces als Rembrandts Nachtwacht. Is er hoop op Strauss’ Heldenleben (uit Amsterdam, Teldec 3984-28409 en Dante Lys 418 èn New York, Biddulph WHL 025/6 of Pearl GEM 0008)? Natuurlijk moet er veel meer zijn, bijvoorbeeld van de ooit ten onrechte verguisde Paul van Kempen en de deels terecht verguisde Cor de Groot en andere in de oorlogsjaren min of meer besmette musici. Aan Willem Mengelberg en Eduard van Beinum is intussen dankzij Q-disc albums aardig recht gedaan. Maar verder.....? Om slechts wat namen te noemen: Willem van Otterloo, de broers Flipse, Hubert Barwahser, Felix de Nobel, Anthon van der Horst, de Andriessens, Brandts Buys, Fania Chapiro, Evert Cornelis, Géza Frid, Herman Krebbers, Theo Olof, Jan Koetsier, Karel van Leeuwen Boomkamp, Willem Noske, THeo van der Pas, George van Renesse, Luctor Ponse, Albert van Raalte, Dirk Schäfer, Herman Schey, Rosa Spier, Haakon Stotijn, Jos Vranken, Wolfgang Wijdeveld.

Hoewel ik vroeger wel eens vergeefse pogingen heb ondernomen om tot de stichting van een ‘Nationaal Archief’ op het gebied van opgenomen muziek te komen zoals dat in dit opzicht blijkbaar beschaafder landen als België, Duitsland, Engeland en Frankrijk bestaat, wilde men daar niet aan beginnen. Categorisch niet omdat de belangen van de muziek hier altijd versnipperd en slordig zijn vertegenwoordigd door de muziekindustrie in de gedaante van instanties als de NVPI, Donemus en de omroepen. De NVPI die alleen commerciële belangen dient, de omroep die onderling verdeeld en kissebisserig is en Donemus dat uitsluitend Nederlandse muziek propageert en beheert en niet geluidsdocumenten van Nederlandse uitvoerenden met buitenlandse werken. De omroeparchieven zouden vol moeten zitten met interessant moois sinds pak weg 1930, maar uit ervaring weet ik dat veel is weggegooid en vernietigd. Een parallel van bijvoorbeeld de BBC Legends serie in de gedaante van zoiets als NPS Legends zie ik niet tot stand komen, zeker nu het historisch bewustzijn in ons land niet veel verder meer teruggaat dan tot 1990.

De opnamekwaliteit en de verkoopprijs in aanmerking nemend, bestaat – het hinkstapsprong uitbrengbeleid ten spijt - momenteel eigenlijk nauwelijks een aantrekkelijker historische reeks dan die van Naxos.

 

Selectieve discografie (situatie februari 2005)

Bach: De 2 vioolconcerten; Concert voor 2 violen en orkest. Yehudi Menuhin en Georges Enesco met het Parijs’ symfonie orkest o.l.v. Pierre Monteux. Naxos 8.110965. 1933

Bach: Vioolsonates en partita’s. Yehudi Menuhin, Hepzibah Menuhin en Wanda Landowska. Naxos 8.110964. 1944

Bach: Matthäus Passion. Jo Vincent, Ilona Durigo, Karl Erb, Willem Ravelli, Louis van Tulder en Hermann Schey met het Toonkunstkoor Amsterdam en het Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos  8.110880/2 (3 cd’s). 1929 en 1938.

Bartók: Concert voor orkest; Moessorgsky: Schilderijententoonstelling. Boston symfonie orkest o.l.v. Serge Koussevitzky. Naxos 8.110105. 1944

Beethoven: Symfonieën nr. 1 en 2; Ouvertures Leonore III, Fidelio, Ruinen von Athen, Prometheus. Weens filharmonisch-, Londens symfonie- en filharmonisch orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110856. 1937

Beethoven: Symfonieën nr. 2 en 4; Ouverture Leonore II. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110815/6. 1949

Beethoven: Symfonieën nr. 1 en 3; Ouverture Fidelio. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 110.802/3. 1939

Beethoven: Symfonieën nr. 5 en 6; 6 Contradansen. Londens filharmonisch- en Brits symfonie orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110861. 1933

Beethoven: Symfonie nr. 6; Stravinsky: Fireworks; Sabata: Juventus; Glazoenov: Uit de Middeleeuwen; Mosolov: Zavod. Santa Cecilia orkest o.l.v. Victor de Sabata. Naxos 8.110859.

Beethoven: Symfonieën nr. 7 en 8; Ouverture Egmont. Weens filharmonisch- en Londens filharmonisch orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110862. 1937

Beethoven: Symfonieën nr. 5 en 6; Ouverture Coriolan. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110823. 1953

Beethoven: Symfonie nr. 5. Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Wilhelm Furtwängler. Naxos 8.110879. 1937

Beethoven: Symfonie nr. 5. Londens filharmonisch orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110913. 1933

Beethoven: Symfonie nr. 6. BBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110877. 1937

Beethoven: Symfonie nr. 8; Ouvertures Leonore III en Prometheus; Strijkkwartet nr. 16. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110813. 1952

Beethoven: Symfonie nr. 7; Ouverture Egmont; Septet. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos. 8.110814. 1951

Beethoven: Symfonie nr. 9. Luise Helletsgruber, Rose Anday, Georg Maikl, Rudolf Mayer, koor van de Weense Staatsopera en het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110863. 1935

Beethoven: Pianoconcert nr. 1; Gedeelten uit Egmont en Strijkkwartet nr. 16. Ania Dorfman met het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110826. 1944

Beethoven: Pianoconcerten nr. 1 en 2; Gedeelten uit Bagatellen. Artur Schnabel met het Londens symfonie- en filharmonisch orkest o.l.v. Malcolm Sargent. Naxos 8.110638.  1932

Beethoven: Pianoconcert nr. 2. Wilhelm Backhaus met de Saksische Staatskapel o.l.v. Karl Böhm. Naxos 8.110766. 1932

Beethoven: Pianoconcert nr. 3; Ouverture Coriolan; Wagner: Orkestrale gedeelten uit Götterdâmmerung. Myra Hess met het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110804.

Beethoven: Pianoconcerten nr. 3 en 4; Rondo nr. 1. Artur Schnabel met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Malcolm Sargent. Naxos 8.110639. 1933

Beethoven: Pianoconcerten nr. 3 en 5. Benno Moiseiwitsch met resp. het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Malcolm Sargent en het Philharmonia orkest o.l.v. George Szell. Naxos 8.110776.

Beethoven: Pianoconcert nr. 3; Tripelconcert. Marguérite Long met het Parijs’ Conservatorium orkest o.l.v. Felix Weingärtner. Naxos 8.110878. 1939

Beethoven en Schubert: Ouvertures. Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos 8.110864. 1938

Beethoven: Pianotrio nr. 7; Mozart: Variaties; Vioolsonate nr. 9. Jacques Thibaud, Pablo Casals en Alfred Cortot. Naxos 8.110195. 1928

Beethoven: De 10 vioolsonates. Fritz Kreisler en Franz Rupp. Naxos 8110969/71. 1935

Beethoven: Vioolsonates nr. 3, 5 en 9. Adolf Busch en Rudolf Serkin. Naxos 8.110954. 1931

Beethoven en Mozart: Vioolsonates. Yehudi Menuhin en Hubert Giesen. Naxos 8.110988. 1929

Beethoven: Vioolsonate nr. 8; Schubert: Vioolsonate; Grieg: Vioolsonate. Fritz Kreisler en Serge Rachmaninov. Naxos 8.110968. 1928

Beethoven: Vioolsonates nr. 7 en 9. Yehudi en Hepzibah Menuhin. Naxos 8.110775. 1934/8.

Beethoven: De 5 cellosonates; Menuet; Brahms: Cellosonate nr. 2. Pablo Casals met Mieczyslav Horszowski c.q.  Otto Schulhof. Naxos 8.110949/50. 1939

Beethoven: De 32 pianosonates. Artur Schnabel. Naxos 8.110693/5, 8.110756/63 (8 cd’s). 1933/4/5

Bellini: I Puritani; Puccini: Tosca. Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Rolando Panerai, Nicola Rossi-Lemeni e.a. met het ensemble van La Scala Milaan o.l.v. Tullio Serafin. Naxos 8.110256/60 (4 cd’s). 1953

Bellini: Norma. Maria Callas, Mario Filipeschi, Ebe Stignani, Nicola Rossi-Lemeni met het Ensemble van La Scala Milaan o.l.v. Tullio Serafin. Naxos 8.110325. 1954

Bloch en Prokofiev: Vioolconcerten. Joseph Szigeti met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Thomas Beecham c.q. Constant Lambert. Naxos 8.110973. 1935 en 1939

Boito: Mefistofele. Solisten met het Ensemble van La Scala, Milaan o.l.v. Lorenzo Molajoli. Naxos 8.110273/4 (2 cd’s). 1931

Brahms: Symfonie nr. 3; Gluck: Ouverture Iphigénie en Aulide; Liszt: Von der Wiege bis zum Grabe; Kodaly: Dansen uit Marosszek. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110827. 1952

Brahms: Gedeelten uit de Serenade nr. 1; Pianoconcert nr. 2; Symfonie nr. 1. Vladimir Horowitz met het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110805/6. 1940

Brahms: Pianoconcert nr. 1; Pianowerken. Wilhelm Backhaus met het BBC symfonie orkest o.l.v. Adrian Boult. Naxos 8.110699. 1932

Brahms: Pianoconcert nr. 1; Rapsodieën op. 79; Pianostukken op. 116 en 117. Artur Schnabel met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. George Szell. Naxos 8.110664. 1938

Brahms: PIanokwintet; Schumann: Pianokwintet. Clifford Curzon met het Boedapest kwartet. Naxos 8.110306. 1951/2

Brahms: Vioolsonate nr. 3; Schumann: Vioolsonate nr. 2. Hepzibah en Yehudi Menuhin. Naxos 8.110771. 1936/1934

Brahms: Händel- en Paganinivariaties; Rapsodieën op. 79; Pianostukken op. 119. Egon Petri. Naxos 8.110634. 1938/1937

Bruch, Mendelssohn en Tchaikovsky: Vioolconcerten. Nathan Milstein met resp. het Chicago symfonie orkest en het New York symfonie orkest o.l.v. resp. John Barbirolli, Frederick Stock en Bruno Walter. Naxos 8.110977. 1942

Charpentier: Louise. Solisten met het Raugel koor en het Ensemble van de Opéra Parijs o.l.v. Eugène Bigot. Naxos 8.110225. 1935.

Chopin: 51 Mazurka’s en gedeelten Walsen. Arthur Rubinstein. Naxos 8.110656/7. 1939

Debussy: La mer; Marche écossaise; La damoiselle élue; gedeelten uit Nocturnes en Images. Jana Novotná, Herta Glaz, de Schola cantorum en het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110811/2 (2 cd’s). 1940

Delius: Orkestwerken. Londens filharmonisch orkest o.l.v. Thomas Beecham. Naxos 8.110904/6. 1938/9

Delius: A village Romeo and Juliet. Solisten met het Royal philharmonic orkest o.l.v. Thomas Beecham. Naxos 8.110982/3 (2 cd’s). 1927

Donizetti: Lucia di Lammermoor. Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi, Rafaele Arie met het Ensemble van de Maggio musicale Fiorentino o.l.v. Tullio Serafin. Naxos 8.110131. 1953

Dvorak en Glazoenov: Vioolconcerten. Nathan Milstein met het RCA VIctor symfonie orkest o.l.v. resp. William Steinberg en Vladimir Golschmann. Naxos 8.110975. 1957

Franck: Variations symphoniques; Ravel: Pianoconcert voor de linkerhand; Saint-Saëns: Pianoconcert nr. 4. Alfred Cortot met het Londens filharmonisch- c.q. Parijs’ Conservatoriumorkest o.l.v. Landon Ronald en Charles Munch. Naxos 8.110613. 1927

Gershwin: Porgy and Bess. Lawrence Winters, Camilla Williams, June McMechen, Inez Matthews, Avon Long, Helen Dowdy e.a. met het Rosamund Johnson koor en orkest o.l.v. Lehman Engel. Naxos 8.110287/8 (2 cd’s). 1951

Giordano: Andrea Chénier.  Maria Caniglia e.a. met het Ensemble van La Scala Milaan o.l.v. Oliviero de Fabritiis. Naxos 8.110275/6 (2 cd’s). 1941

Glazoenov: Vioolconcert; Bruch: Schotse fantasie; Brahms: Dubbelconcert. Jascha Heifetz en Emanuel Feuermann met het RCA Victor orkest c.q. het Philadelphia orkest o.l.v. resp. John Barbirolli, William Steinberg en Eugene Ormandy. Naxos 8.110940. 1934

Gounod: Roméo et Juliette. Angelo Bada, Charles Hackett, Eidé Norena, Giuseppe de Luca, Gladys  Swarthout e.a. met het Ensemble van de Metropolitan opera New York o.l.v. Louis Hasselmans. Naxos 8.110140/1 (2 cd’s). 1935

Humperdinck: Hänsel und Gretel. Elisabeth Schwarzkopf, Elisabeth Grümmer, Josef Metternich, Anny Felbermayer, Else Schurhoff met het kinderkoren en het Philharmonia orkest o.l.v. Herbert von Karajan. Naxos 8.110897/8 (2 cd’s). 1953

Leoncavallo: I pagliacci.  Jussi Björling, Victoria de los Angeles, Leonard Warren, Robert Merrill e.a.  met het RCA Victor orkest o.l.v. Renato Cellini. Naxos 8.110258. 1953

Liszt: Les préludes; Weber: Ouvertures Der Freischütz, Oberon en Euryanthe; Mendelssohn: Ouverture Midsummer night’s dream; Berlioz: Ouverture Le canrnaval romain; gedeelten uit La damnation de Faust. Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos 8.110853. 1929/1937

Mahler: Gedeelten uit de Symfonie nr. 2; Kindertotenlieder; Gedeelten uit Des Knaben Wunderhorn. Emmy Leisner, Carl Bindernagel, Helmut Rehkemper, Heinrich Schlusnus e.a. met het Berlijns Staatsopera orkest o.l.v. Oscar Fried, Jascha Horenstein en Hans Weigert. Naxos 8.110523.

Mahler: Symfonie nr. 4; Kindertotenlieder. Resp. Desi Halban met het New York filharmonisch orkest c.q. Kathleen Ferrier met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Bruno Walter. Naxos 8.102003, 8.110876.    1947/1949

Mahler: Symfonie nr. 5. New York filharmonisch orkest o.l.v. Bruno Walter. Naxos 8.110896. 1947

Mahler: Das Lied von der Erde; Gedeelten uit Symfonie nr. 5; 4 Rückert liederen. Kirsten Thorborg en Charles Kullman met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Bruno Walter. Naxos 8.110850. 1936/1938

Mascagni: Cavalleria rusticana. Zinka Milanov, Jussi Björling, Robert Merrill e.a. met het RCA Victor orkest o.l.v. Renato Cellini. Naxos 8.110261. 1953

Mendelssohn: Vioolconcert; Lalo: Symphonie espagnole; Chausson: Poème. Yehudi Menuhin met orkest o.l.v. Georges Enesco. Naxos 8.110967. 1938/1933

Moesorgsky: Boris Godoenov. André Bielecki, Boris Christoff, Nicolai Gedda, Eugenia Zareska e.a. met het Russisch koor, Parijs en het Nationaal orkest van de Franse omroep o.l.v. Issai Dobrowen. Naxos 8.110242/4 (3 cd’s). 1952

Mozart: Symfonie nr. 35; Pianoconcert nr. 27; Ouverture Le nozze di Figaro. Mieczyslav Horszowski met het NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110809. 1943

Mozart: Vioolconcerten nr. 4 en 5; Mendelssohn: Vioolconcert. Jascha Heifetz met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Thomas Beecham en John Barbirolli. Naxos 8.110941. 1947/1934/1949

Mozart: Pianosonates nr. 5 en 7; Beethoven: Variaties op. 34 en 35. Claudio Arrau. Naxos 8.110603. 1941

Mozart: Così fan tutte. Ina Souez, Luise Helletsgruber, Irene Eisinger, Hedle Nash, Willi Domgraf-Fassbänder met het ensemble van het Glyndebourne festival o.l.v. Fritz Busch. Naxos 8.110280/1 (2 cd’s). 1935

Ponchielli: La gioconda. Maria Callas, Gianni Poggi, Paolo Silveri, Fedora Barbieri e.a. met het Omroeporkest Turijn o.l.v.  Antonino Votto. Naxos 8.110302/4 (3 cd’s). 1952

Prokofiev: Pianoconcert nr. 3; Pianowerken. Serge Prokofiev met het Londens symfonie orkest o.l.v. Piero Coppola. Naxos 8.110670. 1932

Prokofiev: Pianoconcert nr. 3; Katchatoerian: Pianoconcert: Shostakovitch: Préludes. William Kapell met het Dallas- en Boston symfonie orkest o.l.v. Antal Dorati en Serge Koussevitzky. Naxos 8.110673. 1949

Prokofiev: Vioolconcert nr. 1; Bartók: Portretten; Bloch: Vioolconcert. Joseph Szigeti met diverse orkesten o.l.v. Thomas Beecham, Constant Lambert en Charles Munch. Naxos 8.110973. 1935/1939

Puccini: La bohème. Renata Tebaldi, Giacinto Prandelli, Hilde Gueden, Fernando Corena , Rafael Arie e.a. met het Ensemble van de Academia di Santa Cecilia Rome o.l.v. Alberto Erede. Naxos 8.110252/3 (2 cd’s). 1951

Puccini: Madama Butterfly. Renata Tebaldi, Giuseppe Campora, Nell Rankin, Giovanni Inghilleri, Piero de Palma met het Ensemble van de opera Rome o.l.v. Alberto Erede. Naxos 8.110254/5 (2 cd’s). 1951

Rachmaninov: Pianoconcerten nr. 1 en 4; Paganinirapsodie. Serge Rachmaninov met het Philadelphia orkest o.l.v. Eugene Ormandy en Leopold Stokowski. Naxos 8.110602. 1939/1941

Rachmaninov: Pianoconcerten nr. 1 en 2; Paganinirapsodie. Benno Moiseiwitsch met het Liverpool filharmonisch orkest o.l.v. Malcolm Sargent, Walter Goehr en Basil Cameron. Naxos 8.110676. 1948/1937

Ravel: Suite Daphnis et Chloé; Smetana: Ouverture De verkochte bruid; Liszt: Orfeus; Smetana: Ouverture De verkochte bruid. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini.

Naxos 8.110818. 1938/1940

Schubert: Gedeelten uit Rosamunde; Beethoven: Ouvertures Prometheus; Leonore III. Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos 8.110864. 1938

Schubert: LIederen. Elisabeth Schumann met Gerald Moore e.a. Naxos 8.110731. 1938

Schumann: Symfonie nr. 2; Wagner Faust ouverture; werken van Martucci. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110836/7.1946/1938

Schumann en Liszt: Pianoconcerten. Mischa Levitsky met het Londens symfonie orkest o.l.v. Landon Ronald. Naxos 8.110769. 1929

Schumann: PIanoconcert; Carnaval. Myra Hess met orkest o.l.v. Walter Goehr. Naxos 8.110604. 1937/8

Schumann: Kinderszenen; Brahms: Händelvariaties; Pianostukken op. 119. Benno Moiseiwitsch. Naxos 8.110668. 1930

Sibelius: Symfonie nr. 2; Legenden; Pohjola’s dochter; Finlandia. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110810. 1939/40

Sibelius: Symfonie nr. 4; En saga; De bard; Finlandia; gedeelten uit Legenden; Scènes historiques. Londens filharmonisch orkest o.l.v. Thomas Beecham. Naxos 8.110867. 1937/38/39

Sibelius: Symfonie nr. 7. BBC symfonie orkest o.l.v. Serge Koussevitzky. Naxos 8.110168. 1933

Strauss: Ein Heldenleben; Haydn: Symfonie nr. 99; Mozart: Ouverture Die Zauberflöte. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110820. 1941

R. Strauss: Der Rosenkavalier. Solisten met het Ensemble van de Metropolitan opera New York o.l.v. Fritz Reiner. Naxos 8.110277/9 (3 cd’s). 1949

R. Strauss: Der Rosenkavalier (met coupures); Liederen; Schubert en Brahms: Liederen. Lotte Lehmann, Rise Stevens, Emanuel Liszt, Friedrich Schorr e.a. met het Ensemble van de Metropolitan opera New York c.q. het Los Angeles filharmonisch orkest o.l.v. Arthur Bodansky c.q. Eugene Ormandy. Naxos 8.110034/6. 1939/1948

R. Strauss: Der Rosenkavalier. Maria Reining, Sena Jurinac, Ludwig Weber, Hilde Gueden, Alfred Poell, Anton Dermota e.a. met het Ensemble van de Weense Staatsopera o.l.v. Erich Kleiber. Naxos 8.110111/3 (3 cd’s). 1954

R. Strauss: Salome. Solisten met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Clemens Krauss. Naxos 8.111014/5 (2 cd’s). 1954

Tchaikovsky: Symfonie nr. 6. Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos 8.110885. 1941

Tchaikovsky: Symfonie nr. 6; Haydn: Symfonie nr. 31; Bach: Gedeelten uit Brandenburgse concerten. NBC symfonie orkest o.l.v. Arturo Toscanini. Naxos 8.110825. 1947/1938

Tchaikovsky: Symfonie nr. 6. Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Wilhelm Furtwängler. Naxos 8.110865. 1951

Tchaikovsky: Vioolconcert; Wieniavski: Vioolconcert nr. 2; Sibelius: Vioolconcert. Jascha Heifetz met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. resp. John Barbirolli en Thomas Beecham. Naxos 8.110938. 1937/1935

Tippett: A child of our time. Birmingham symfonie orkest o.l.v. Michael Tippett. Naxos 8.557570.

Verdi: Aida. Renata Tebaldi, Ebe Stignani, Mario del Monaco, Aldo Protti, Fernando Corena, Piero de Palma met het Ensemble van de Accademia di Santa Cecilia o.l.v. Alberto Erede. Naxos 8.110129/30 (2 cd’s). 1952

Verdi: La traviata. Maria Callas, Ines Marietti, Ugo Savarese, Francesco Albanese met het Cetra koor en het omroeporkest Turijn o.l.v. Gabriele Santini. Naxos 8.110300. 1953

Vieuxtemps: Vioolconcerten nr. 4 en 5; Saint-Saëns: Introduction et rondo capriccioso; Havanaise; Sarasate: Zigeunerweisen; Waxman: Carmen fantasie. Jascha Heifetz met div. orkesten o.l.v. John Barbirolli, Malcolm Sargent en Donald Voorhees. Naxos 8.110943. 1935/1947

Vivaldi: De 4 jaargetijden. Louis Kaufman met  het New York filharmonisch orkest o.l.v. Henri Swoboda. Naxos 8.110297/8 (2 cd’s). 1947/50

Wagner: Ouvertures/voorspelen Tannhäuser, Lohengrin, Siegfried, Meistersinger; Götterdämmerung, Tristan und Isolde; Siegfried Idyll. Orkest van de Berlijnse Staatsopera o.l.v. Karl Muck. Naxos 8.110858. 1929

Wagner: Ouvertures/voorspelen Tannhäuser, Lohengrin, Siegfried, Meistersinger; Strauss: Don Juan; Humperdinck: Ouverture Hänsel und Gretel. New York filharmonisch- c.q. Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg. Naxos 8.110855. 1927/1930/1938/1940

Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg. Otto Edelmann, Hans Hopf, Elisabeth Schwarzkopf, Frederick Dalberg, Erich Kunz, Gerhard Unger, Ira Malaniuk e.a. met het Ensemble van het Bayreuth festival o.l.v. Herbert von Karajan. Naxos 8.110872/5 (4 cd’s). 1951

Wagner: Gedeelten uit Parsifal. Ingeborg Holmgren, Anny Helm, Minnie Ruske-Leopold, Alexander Kipnis e.a. met diverse orkesten o.l.v. Karl Muck e.a. Naxos 8.110049/50. 1913/1928

Wagner: Gedeelten uit Siegfried. Diverse solisten. Naxos 8.110091/2 (2 cd’s). 1928-1932.

Wagner: Tristan und Isolde. Gunnar Graarud, Nanny Larsen-Todsen, Anny Helm, Ivar Andrésen, Rudolf Bockelmann, Joachim Satller met het Ensemble van het Bayreuth festival o.l.v. Karl Elmendorff. Naxos 8.110200/2 (3 cd’s). 1928

Wagner: Tristan und Isolde. Ludwig Suthaus, Kirsten Flagstad, Blanche Thebom, Josef Greindl en Dietrich Fischer-Dieskau met het Covent Garden koor en het Philharmonia orkest o.l.v. Wilhelm Furtwängler. Naxos 8.110321/4 (4 cd’s). 1952

Wagner: Gedeelten uit Die Walküre. Solisten met het Weens filharmonisch orkest c.q. het orkest van de Berlijns Staatsopera o.l.v. Bruno Seidler-Winkler. Naxos 8.110250/1 (2 cd’s).

 

Verzamelprogramma’s

Fritz Kreisler: Concertopnamen. Naxos 8.110909, 8.110922.

Fritz Kreisler speelt Kreisler. Naxos 8.110947.

Yehudi Menuhin: Vioolconcerten. Naxos 8.104003 (4 cd’s).

Pablo Casals: Toegiften en transcripties. Naxos 8.110985/7. 1915

Diverse grote violisten. Naxos 8.110980/1 (2 cd’s).

Ignaz Friedman. Naxos 8.110684, 810.6856, 8.110736.

Vladimir Horowitz. Pianowerken. Naxos 8.110606, 810696.

Mischa Levitzky: Pianowerken. Naxos 8.110688, 8.110690 8.110774.

Benno Moiseiwitsch. Naxos 8.110675, 810.689.

Diverse grote pianisten. Naxos 8.110783/4 (2 cd’s).

Welte Mignon pianorollen. Naxos 8.110677/8

 

Programma van de heropening van de Milanese Scala in 1946. Naxos 8.110821/2.

 

Jussi Björling. Aria’s en duetten. Naxos 8.110722, 8.110740, 8.110788.

Fedor Chaliapin. Portret. Naxos 8.110748/9 (2 cd’s).

Enrico Caruso. Complete opnamen. Naxos 8.101201 (11 cd’s).

Dussolina Giannini. Aria’s en duetten. Met het Los Angeles filharmonisch orkest o.l.v. Pietro Cimini. Naxos 8.110145. 1943

Beniamino Gigli. Aria’s. Naxos 8.110262/3/4/5/6/7/8/9. 1933-1935

Frida Leider. Portret. Naxos 8.110744/5 (2 cd’s).

Nellie Melba. Aria’s. Naxos  8.110738, 8.110780. 1921/6

Richard Tauber. Opera aria’s 2. Naxos 8.111001, 8.110779. 1926-1946

Richard Tauber: Liederen. Naxos 8.110739.

Maggie Teyte. Portret. Naxos 8.110757/8.

Maggie Teyte: Franse liederen en aria’s. Met diverse begeleiders. Naxos 8.110147.

Jennie Tourel. Aria’s. Naxos 8.110735.

Diverse grote zangers. Naxos 8.110781/2 (2 cd’s).