WEBERN: COMPLETE WERKEN
Tonaal, vrij (a)tonaal of twaalftoons zijn de weinige en dan nog zeer bondige composities van Anton Webern. Zijn totale, geautoriseerde oeuvre kan in ongeveer vier uur tot klinken komen.Het aan Schönberg ontleende denken in toonreeksen treedt bovendien steeds nadrukkelijker op de voorgrond. Dientengevolge worden alle bestanddelen van het muzikale materiaal, de muzikale parameters, onderworpen aan een grondige sortering voordat ze de eigenlijke muziek constitueren en dat alles volgens vaste principes. Webern duldde daarbij geen omwegen en concentreerde zich op het minimaal wezenlijke. Ook het kleinste detail lijkt bij hem in deze aforistisch kernachtige werken fundamenteel doordacht en paradoxaal genoeg desondanks als spontaan bedacht.
Tot de componisten die de door Webern ingeslagen weg consequent hebben gevolgd, behoort Pierre Boulez. Ook door zijn ervaring als dirigent en expert op het gebied van de 20e eeuwse muziek is hij de ideale vertolker van dit idioom. Omringd door andere experts zorgde hij voor een complete opname van het karige oeuvre van Webern (DG 457.637-2, 6 cd’s). Al zo’n dertig jaar eerder had hij voor een iets bescheidener overzicht gezorgd (Sony 45845).
Een paar andere maatgevende opnamen van Weberns orkestwerken leverden Karajan (DG 423.254-2), Rattle (EMI 749.857-2) en wat de kamermuziek betreft het Italiaans kwartet (Philips 420.796-2), het LaSalle kwartet (DG 439.470-2) en het Bergkwartet (Teldec 3984-21967-2).