VICTORIA: REQUIEM
Nieuwsgierigheid kan onder sommige omstandigheden een deugd zijn. Niet als het erom gaat wat mogelijk ooit gebeurt, maar juist als het erom gaat na te gaan wat ooit was. Spanje was het vaderland van Tomás Luis de Victoria hoewel hij lang in Italië verbleef. Hoeveel hij daar van een meester uit Palestrina, de grote Giovanni Pierluigi leerde, toont onder meer zijn Requiem aan.
Van alle grote polyfonisten uit de 16e eeuw is Victoria met reden degene die de meeste indruk maakt. Tegenover de sereniteit en de contemplatie van Palestrina plaatst hij een ferventer, gepassioneerder stijl die een meer directe relatie met God suggereert. Die kwaliteit is kenmerkend voor de Spaanse vorm van katholicisme – denk aan de geschriften van de mystica St. Teresa van Avila en de visionaire schilderijen van El Greco. Jammer, dat hij betrekkelijk weinig componeerde.
Naast zijn zesstemmig Officium defunctorum uit 1605 verdienen vooral ook zijn Magnificat, zijn missen O Quam gloriosum en Avis Maris Stella, heel mooi gerealiseerd door Hill (Hyperion CDA 66114 en 66304) de aandacht.