BEETHOVEN: PIANOTRIO NR. 7 AARTSHERTOG TRIO
Grappig: de eerste werken van Beethoven die hij dus als opus 1 liet publiceren, zijn drie trio’s voor piano, viool en cello. Waarschijnlijk was Haydn hierbij een voorbeeld, maar Beethoven nam stilistisch gezien al meteen een voorsprong; bij hem zijn de drie partijen direct al een stuk onafhankelijker. Zijn zogenaamd laatste pianotrio – no. 7 in Bes op. 97 (in feite gaat het om totaal 11 trio’s) – met de bijnaam Aartshertog trio vanwege zijn opdracht aan aartshertog Rudolf van Oostenrijk, is ook het grootste en beste. Hoogtepunt uit het werk is deel 3, een variatiedeel waarin de cello de thematische inhoud domineert. Het deel begint met een soort hymne en eindigt met een coda dat een prachtige samenvatting is van al het voorafgaande.
Tot de betere opnamen van dit werk, bij voorkeur gecombineerd met andere trio’s van Beethoven zoals no. 5, het Geister trio, behoren die van het Beaux Arts trio (Philips 464.683-2) en Ashkenazy/Perlman/Harrell (EMI 747.010-2).