Redactioneeltjes

VROUWELIJKE COMPONISTEN

VROUWELIJKE COMPONISTEN 

Onlangs kreeg ik uit het studentenwereldje en de wereld van de jonge musiciennes bijna gelijktijdig het verzoek waarom ik niet meer aandacht besteedde aan componistes. Helemaal met lege handen sta ik niet, want reeds voorhanden op de site zijn in de rubriek Componistenportretten: 

Grazenya Bacewicz

Amy Beach

Sally Beamish

Henriëtte Bosmans

Lili Boulanger

Cécile Chaminade

Sofiya Goebaidoelina

Hildegard von Bingen

Elisabeth Lutyens

Thea Musgrave

Galina Oestvolskaja

Kaija Saariaho

Ethel Smyth

Barbara Strozzi

Hilary Tann 

Allen in principe discografisch vertegenwoordigd zoals dat op de site usance is. Natuurlijk waren/zijn er om te beginnen meer Nederlandsen: Johanna Bordewijk-Roepman (1892-1971), Emmy Frensel Wegener (1901-1973), Iet Stants (1903-1968), Saar Bessem (1907), Matty Niël (1918), Tera de Marez Oyens (1932) en vertegenwoordigsters van de jongste generatie die ik nauwelijks ken (de Grieks/Nederlandse CalliopeTsoupakis bijvoorbeeld),

Maar er moeten veel meer voorbeelden zijn. Voor iemand met speurzin met of zonder de hulp van internet (Wikipedia) een interessant onderzoek te beginnen en verder te inventariseren En om meteen redenen te bedenken waarom manlijke componisten tot voor kort zo dominant waren. Typische stof voor een scriptie of een dissertatie (als die er al niet zijn), maar dan liefst wel door een vrouwelijke enthousiasteling! Ik help graag het materiaal te coördineren en mee te documenteren met eventuele inbreng van bovengenoemde namen en het resultaat op de site te plaatsen. Ben benieuwd naar reacties!