Uitvoerende Kunstenaars

GABELI, KATYA: VAN VEEL VIOOLMARKTEN THUIS

KATYA GABELI: VAN VEEL VIOOLMARKTEN THUIS

Katya Gabeli 1Vertel eerst iets over je Russische jeugd in Moskou. Kom je uit een muzikaal nest en zijn je ouders ook musici? 
Mijn moeder werkte voor de Moskouse TV; zij had de taak om muziek of componisten te zoeken bij films, series en TV drama's.Zo vroeg ze een keer aan de componist Irakli Gabeli om mee te werken aan een project en dat is hoe mijn ouders elkaar hebben ontmoet.Mijn vader heeft zijn muzikale genen geërfd van mijn opa, Revaz Gabichvadze. Mijn opa was een dirigent en componist en hij staat vooral bekend om zijn symfonische werken, die anno nu nog steeds actueel zijn. Mijn tante aan vader's kant was een beroepspianiste. Mijn peetoom en peettante waren Alfred en Irina Schnittke, met wie mijn ouders bevriend waren en een bijzondere band mee hadden. Je kunt dus wel zeggen dat ik uit een muzikaal nest kom.

 

Van wie kreeg je de eerste vioollessen en hoe oud was je toen? 
Mijn eerste vioolles kreeg ik toen ik 5 was en enkele jaren later ontmoette ik Iovka Iordanova, een docent en coach van bijzonder niveau. Vrijwel alles wat ik kan als violist heb ik aan haar te danken.

 

Waarom koos je de viool en niet een ander instrument? 
Ik was 3 jaar oud en mijn ouders hadden me meegenomen naar een concert. Ik zag Liana Isakadze spelen en werd in een klap verliefd op het instrument. Van mijn ouders weet ik dat ik toen al vastberaden was om een violist te worden.

 

Hoe oud was je toen je naar het conservatorium ging? Welk? Moskou telt er verschillende. 
Ik was toen 18, en het was het Staats Conservatorium van Moskou.

 

Katya Gabeli 4Was je aanvankelijk heel gemotiveerd om klassiek viool te gaan spelen? Wat had je op je repertoire. Waren er lievelingswerken bij? 
Ik had altijd al liefde voor klassieke muziek, vooral voor de romantiek, met Tchaikovsky als een van mijn grote favorieten. Maar ik zag al vrij gauw in dat ik er me er als uitvoerend kunstenaar steeds minder in kon vinden

 

Thuis luisterde je ook naar pop, rock, jazz, wereldmuziek. Wat maakte dat je jezelf in dat wereldje meer thuis voelde? Was het ook omdat je daarin makkelijk meer geld kon verdienen en een groter publiek bereik kon krijgen? Hoe kwam het ertoe dat je als zestienjarige op de radio al dance/elektronica programma’s mocht presenteren? 
Mijn grote broer had een enorme verzameling aan cassettes en hij luisterde naar veel Rock, Indi en zo'n een beetje alles wat hij interessant vond. Vrijwel elke week had hij iets nieuws en weer iets anders om te luisteren en dat zorgde ervoor dat ik steeds meer nieuwe muziek ontdekte. Ik luisterde naar steeds meer verschillende radiostations, kwam in contact met presentatoren. Toen ik hoorde dat één daarvan op zoek was naar een nieuwe presentator voor een programma over klassieke muziek greep ik mijn kans en ging met goed gevolg solliciteren.

 

Toen je 24 was, verhuisde je naar Nederland. Waarom uitgerekend daarheen? Omdat er een gunstig klimaat is voor lieden als jij? 
Puur wegens de liefde: ik heb een Nederlandse partner.

 

Om professioneler te slagen volgde je de bachelor opleiding ‘Muziek productie en performance’ aan het Utrechts Conservatorium. Welke vakken worden daar gedoceerd? Welke waren het belangrijkst voor je? Aan welke leraren bewaar je de beste herinneringen? 
De HKU opleiding is heel breed en dat was precies wat ik nodig had. Van muziektheorie tot studiovakken (microfoon opstelling etc), programmeren en veel veel meer. Ik heb fantastische herinneringen aan mijn jaren op de HKU en alles wat ik daar heb mogen leren. En ik zou het liefst letterlijk elke docent willen bedanken, maar in bijzonder Marcel Wierckx, Jorrit Tamminga en Alex Geurink.

 

Begon je tijdens die opleiding al met presenteren en als DJ? Leg aan een klassiek georiënteerde lezer uit wat de taak van een DJ is en welke hulpmiddelen daarvoor ter beschikking staan. 
DJ is, in het kort, iemand die bestaande muziek draait, maar je kan het ook uitbreiden door verschillende live-elementen daaraan toe te voegen. In mijn geval is het uiteraard de viool.

 

Kun je tijdens je optredens ook je violistische kwaliteiten goed laten horen? Hoe doseer je die? 
Ja, zeker, ik kan het zo simpel of zo technisch maken als ik wil. Maar doseren is inderdaad iets waar ik me heel bewust van ben tijdens mijn ‘set’. Alles moet kloppen uiteindelijk.

 

Verder combineer je bij je optredens House, Techno, Drum and Bass en Dubstep uit. Leg uit wat dat die verschillende genres inhouden. Heb je zelf een voorkeur?
Al deze genres zijn verschillend (sommige verschillen onderling meer van elkaar dan de andere) en ik zou echt geen éen favoriet kunnen kiezen. Het is juist zo inspirerend om ze met elkaar af te wisselen.

 

Wat voor elektrische viool bespeel je? 
Ik bespeel 5-snarige Fourness Fuse en momenteel wacht ik op mijn nieuwe 6-snarige viool van Wood Violins.

 

Voel je je meer solist of ensemblespeler? 
In eerste instantie solist.

 

Katya Gabeli 3Hoe bereid je jezelf voor op optredens? Volg je een tevoren bedacht programma of laat je je soms ook leiden door invallen van het moment?
Ik selecteer muziek die ik ga draaien en zorg ervoor dat ik genoeg tracks heb waarop ik live kan spelen en die goed samengaan met viool. Het vioolgedeelte is dan wel grotendeels improvisatie.

 

Hoeveel optredens per maand heb je gewoonlijk. Reis je daarvoor door het hele land en mogelijk in het buitenland? Wie zitten er nog meer in het productieteam? 
Het verschilt, maar gemiddeld 15. Zowel in Nederland als in het buitenland. Ik werk momenteel zonder management.

 

Heb je leuke anekdotes over optredens? 
Het komt wel eens voor dat mensen vanuit publiek/dansvloer naar me toe komen om te zeggen dat ze me niet goed konden zien van ver achter en dachten dat viool gewoon in de tracks zat, terwijl het al die tijd live was gespeeld. Dat is voor mij eigenlijk het grootste compliment, dan weet ik dat alles klopte.

 

Je geeft ook nog vioolles en het klassieke repertoire is dus niet helemaal achter de horizon verdwenen. Wat zijn je lievelingswerken? Geef wat details graag. 
Het Vioolconcert van Tchaikovsky, de Vioolconcerten van Wieniawski. Maar ik heb even veel liefde voor alle tijdperken uit de muziekgeschiedenis, van barokmuziek tot in onze tijd: Krzysztof Penderecki (helaas recent overleden), Max Richter, Steve Reich.

 

Zou je de uitdaging aanvaarden wanneer je werd uitgenodigd om met een goed orkest het Vioolconcert van Tchaikovsky te komen spelen? 
Dat zou interessant zijn, maar het is niet iets waar ik echt naar uitkijk.

 

Kun je goed improviseren? 
Ik denk het wel, maar het is iets waaraan ik voortdurend aan moet werken.

 

Hoeveel tijd heb je voor hobby’s (welke?) en sport? Ik begrijp dat je aan kickboksen en krachttraining doet. Hoe belangrijk is dat voor je? 
Sport is heel belangrijk voor me. Het is mijn manier van ontladen en "resetten", fysiek en mentaal.

 

Ooit gedacht aan mediteren? 
Dit staat nog steeds op mijn lijstje.

 

Iets heel anders is dat je als vrijwilligster bij 113 helpt bij zelfmoordpreventie? Is dat zwaar en krijg je met moeilijke gevallen te maken?
Het was zeker een heel bijzondere ervaring en ik ben heel dankbaar dat ik dit mocht doen. Het trainingstraject dat eraan vooraf ging, was ook echt een openbaring: je leert als het ware opnieuw luisteren en goed inschatten wanneer je suggestie of advies productief of juist contraproductief zou werken. Dat is kennis waar ik ook buiten 113 enorm veel aan heb.

 

Is er tot slot een vraag die je altijd graag gesteld wilde krijgen maar dat helaas nooit gebeurde? Dan hier de gelegenheid om daarvoor te zorgen.
Er valt me niet zo gauw wat te binnen.

Katya Gabeli 3