Uitvoerende Kunstenaars

VASSILIJEVA, TATJANA

TATJANA VASSILJEVA: GEDREVEN CELLISTE

 

Wie alleen al de lange, zeer diverse repertoirelijst van de in 1977 in het verre Novosibirsk geboren Tatjana Vassiljeva hieronder op zich laat inwerken, kan niet anders dan van tevoren al geïmponeerd raken door de kwantitatieve omvang van het repertoire dat ze blijkbaar op afroep beschikbaar heeft. Het reikt van de haast heilige barokke solosuites van Bach tot ver in de twintigste eeuw met Penderecki, Dutilleux, Shchedrin en Schnittke. Kwalitatief blijkt het gelukkig ook op hoog niveau te staan.

Haar wezenlijke beginopleiding kreeg Vassilieva na als zesjarige in haar geboortestad te zijn begonnen in Moskou, maar werd in München voortgezet. 

Een snelle opmars in de cellowereld werd geplaveid met prijzen en onderscheidingen: Tchaikovsky jeugdconcours (1992), ARD concours (1994), Adam concours Nieuw Zeeland (1999) en Celloconcours Amsterdam, Pablo Casals concours (2000), Izuminomori concours Japan (2001), Rostropovitch Celloconcours Parijs (2001).

Geen wonder is dat een dergelijke instrumentaliste een graag geziene en gehoorde gast is op de internationale podia. Ze heeft al een enorme staat van dienst. Vroegere virtuozen konden van de schaal waarop zelfs niet dromen. Globalisering, de media (inclusief geluidsdragers) hebben het mogelijk gemaakt.

In 1999 was Tatjana Vassiljeva de winnares van het derde internationale celloconcours in Amsterdam en inmiddels is ze aanvoerster van de celli in het Concertgebouworkest. De eerste hierboven vermelde cd werd meteen gemaakt nadat ze die prijs won.

Het mag een klein wonder heten dat het Concertgebouworkest haar in augustus 2014 kon contracteren als solocelliste. Dat geeft vastigheid voor haar en er zal wel de nodige vrijheid zijn bedongen voor solo activiteiten.

Wie haar opnamen beluisterd – sommige daarvan kwamen elders op deze site al ter sprake – zal opvallen hoe ze in cellotechnisch opzicht ver boven de materie staat, hoe haar spel verder wordt gekenmerkt door zuiverheid en helderheid, hoe ze nooit de toon forceert. Waar nodig is ze uitbundig, elders ingetogen. Alles lijkt van tevoren grondig bestudeerd en overdacht te zijn om een verantwoorde interpretatie te bereiken die ook meteen een eigen stempel draagt. Duidelijk engagement valt voortdurend te proeven.

Met een eigen website (www.tatjanavasiljeva.com) en gebruikmaking van de sociale media (ze is bijvoorbeeld ook op FaceBook te vinden) voldoet ze geheel aan het beeld van de huidige jongere, zij het dat het hier om een erg hoogbegaafde gaat.

In de discografie zijn haar opnamen in chronologie van verschijning vermeld. 

 

Discografie

 

Tatjana Vassileva: Stravinsky: Suite italienne; Britten: Cellosonate; Dutilleux: Strophes sur le nom de Sacher nr. 1-3; Debussy: Cellosonate. Naxos 8.555762 (58’49”). 2000

 

Tatjana Vassileva: Dramatic games. Shchedrin: Russian fragments; Dutilleux: Strophes sur le nom de Sacher nr. 1-3; Saariaho: Spins and spells; Raskatov: Dramatic games; Stroppa: Ay, there’s the rub; Penderecki: Per Slava; Schnittke: Improvisation. Accord 472.722-2 (  ). 2002

 

Franck: Cellosonate in A; Schubert: Arpeggiosonate in a D. 821; Stravinsky: Suite italienne. Tatjana Vassilieva en Pascal Godart. Accord 476.127-9 (70’06”). 2003

 

Tatjana Vassileva: Solo. Kodaly: Solocellosonate; Ysaÿe: Solocellosonate op. 28; Tscherepnin: Solocello suite op. 76; Cassadó: Solocellosuite. Accord 476.719-1 (66’10”). 2005

 

Penderecki: Altvioolconcert; Celloconcert nr. 2. Grigori Zhislin (va) en Tatjana Vassilieva (vc) met het Nationaal filharmonisch orkest Warschau o.l.v. Antoni Wit. Naxos 8.572211 (57’23”). 2008

 

Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 1-6 BWV 1007/12. Tatjana Vassilieva. Mirare MIR 086 (2 cd’s, 2u. 18’)  2009

 

Chopin: Cellosonate in g op. 65; Introduction et polonaise brillante in C op. 3; Alkan: Sonate de concert in E op. 47. Tatjana Vassilieve en Jean-Frédéric Neuburger, Mirare MIR 107 (72’45”). 2010

 

Dvorak: Strijkkwintet nr. 2 in G op. 77; Nocturne in B op. 40; Allegro vivo uit Strijkkwintet nr. 3 in Es op. 97. Berlijns filharmonisch strijkkwintet. Pentatone PTC 5186-458 (46’02”). 2011

 

Haydn: Celloconcerten nr. 1 in C H. VIIb nr. 1 en 2 in D H. VIIb nr. 2; Mozart: Symfonie nr. 29 in A KV 201. Tatjana Vassilieva met het Kamerorkest Wallonië o.l.v. Augustin Dumay. Mirare MIR 220 (70’23”). 2012

 

Ook werkte de celliste mee aan de cd Kontra Wagner (Col legno WWE 1CD 60018) met haar geestige bijdrage aan Hindemiths Ouvertüre zum Fliegenden Holländer, wie sie eine schlechte Kurkapelle morgens um 7 bei einem Dorfsbrunnen vom Blatt spielt voor strijkkwartet.