Janáček: Glagolitische mis; Adagio JW.VI nr. 5; Ave Maria F.W. II/14; Onze vader JW IV/29. Sara Jakubiak (s), Susan Bickley (a), Stuart Kkelton (t), Gábor Bretz (bs), Thomas Trotter (org), Bergens kathedraalkoor, Edvard Grieg koor en Bergens filharmonisch orkest en –koor o.l.v. Edward Gardner. Chandos CHAN CHSA 5165 (64’30”). 2015
Het lijkt op het eerste gezicht wat bevreemdend dat Chandos opnieuw de Glagolitische mis uitbrengt, terwijl op datzelfde label al de geweldige uitvoering van Mackerras uit 1994 pronkt (Chandos CHAN 9310) en verder dat een voornamelijk aan koorwerken gewijde cd terecht komt in de serie ‘Complete orkestwerken’ waaraan de dirigent bezig is. Beide eerdere afleveringen werden hier eerder besproken.
Maar het resultaat gehoord hebbend, kan men vrede hebben met deze keuze voor hun afsluitende opname.
Het Noorse orkest en koor weren zich heel goed in de exuberante, onstuimiger delen, maar klinken mooi terughoudender in de rustiger dito’s. Moi is het aandeel van organist Thomas Trotter, een routinier in dit werk.In zoverre is ook deze versie representatief, dus naast de Mackerras opname en die van Rattle (EMI747.504-2), Kubelik (DG 429.182-2) en Tilson Thomas (Sony SK 47182). Dat blijkt uit de Vergelijkende Discografie.
Misschien is het ook goed om meer de aandacht uit te laten gaan naar het onbekende orkestrale Adagio uit 1890, dat vermoedelijk werd geschreven na de door van ’s componisten zoontje. Het stuk kan gelden als zijn eerste belangrijke, nog romantische orkestwerk naast was arrangementen van volksdansmuziek. Het Onze vader (1901) werd als een soort vijfdelige cantate oorspronkelijk geschreven voor tenorsolo, koor en piano, maar in 1906 herzien waarbij de piano werd vervangen door harp en orgel. Waarschijnlijk was de componist meer geboeid door de Slavische tekst dan door de religieuze achtergrond. Johannes Wik en Karstein Askeland begeleiden de vereende krachten van het Grieg- en Bergense koor en tenor Stuart Skelton draagt zijn solo heel fraai voor.
Zdrávas Maria (1904) is een Tsjechisch Ave Maria voor sopraansolo, hier met warme, gevoelige stem gezongen door Sara Jakubiak met geringe koorbijdragen en begeleiding door orgel (opnieuw Askeland) en viool (David Stewart). Vooral de secundaire werken maken deze cd interessant.