Jordanova: Pianosonatines nr. 1-3; Genesis; Kosmogenia. Victoria Jordanova ArpaViva CD 004 (50’23”). 2012
Nadat de in Servië geboren Viktorija Jordanova die haar muziekopleiding in Belgrado aan het Mokranjac conservatorium genoot zich in de V.S. had gevestigd kwam ze als componiste, harpist en pianist tot volledige bloei. Ze werd actief in verschillende ensembles zoals th Cailfornia Ear Unit en de Bang on the can all stars.
Ze deed en doet veel om Amerikaanse muziek te promoten en draagt met haar cd label ArpaViva veel bij aan de verspreiding daarvan. Op haar volgende cd leren we haar weer een stukje nader kennen in haar dubbelrol van componiste en pianiste.
Naar de vorm zijn de drie Sonatines duidelijk respectievelijk vier-, twee- en driedelig gestructureerd, maar naar de inhoud komen we voor abstracte muziek steeds ongewoner omschrijvingen als ‘languido’, ‘misterioso’, ‘parting’. ‘while waiting’, ’dogged’, ‘nagged’, ‘vacilating’ tegen.
In de bij de cd gevoegde toelichting verklaart Jordanova zich wat nader. Bijvoorbeeld dat elk stuk op een ander tijdstip in een andere plaats en op een andere vleugel volgens de methode ‘preparation in real time’ werd gespeeld. Zo kwam Mappa della memoria, gebaseerd op Il teatro della memoria van Mario Fallini in Genua tot stand.
Alleen in Sonatine nr. 1 wordt een normale vleugel gebruikt, in de beide andere is de klank elektronisch gemanipuleerd, bijvoorbeeld om de klank van een klavecimbel of clavichord te simuleren. Alles volgens het motto ‘noodzaak is de moeder van de inventiviteit’. Soms komt daar een trillende handschoen aan te pas. Die is aan de vingertoppen gevuld met elektromagneetjes en wordt op de pianosnaren gelegd. Daardoor ontstaat een sostento klank waarmee iets van het geluid van strijkers, fluit of basklarinet kan worden gesimuleerd.
Heel apart en fascinerend, heel persoonlijk en fijnzinnig, vol grote verbeeldingskracht is wat Jordanova laat horen. Aangezien zij zelf het beste weet hoe dit alles moet worden gespeeld, is de opname hoogst authentiek.