CD Recensies

JOACHIM: VIOOLCONCERT NR.2; OUVERTURES

Joachim: Ouvertures Heinrich IV op. 7 en Hamlet op. 4; Vioolconcert nr. 2 in d op. 11 ‘Op Hongaarse wijze’. Elmar Oliveira met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Leon Botstein. Innovative MCD 27 (74’25”). 1991

 

De in 1831 geboren violist Joseph Joachim begon zijn carrière als wonderkind. Bekend werd hij vooral door zijn hechte samenwerking met Brahms. Maar reeds in 1861, zo’n zeventien jaar voordat Brahms met hem zijn Vioolconcert voortbracht en samen met hem recitals gaf, schreef hij zijn Vioolconcert ‘in Hongaarse stijl’ met een heel pittige solopartij.

Deze moe t een grote uitdaging vormen voor iedere violist en naast opnamen van Rachel Barton (Cedille CDR 90000-068)) Suyoen Kim (Naxos 8.570991) en Aaron Rosand (Vox CDX 5102) slaagden Christian Tetzlaff (Virgin 502.109-2) die logisch ook het Brahmsconcert ernaast plaatste en deze Elmar Olievera die het logisch met Leon Botstein met andere werken van Joachim combineerde het beste in om het werk recht te doen zowel in de bravura passages als tijdens de lyrische momenten. De Hongaarse smaak is idiomatisch naar voren gebracht in de vormgeving van de frasen en de aangescherpte ritmen; het laatste deel is een ware Hongaarse dans.

Van zijn Vioolconcert nr. 1 schijnt geen opname te bestaan, van nr. 3 wel met Takako Nishizaki en het Omroeporkest Stuttgart o.l.v. Meir Minsky (Naxos 8.554733).