Josquin: Missae Gaudeamus en L’ami Baudichon. Tallis Scholsrs o.l.v. Peter Phillips. Gimell CDGIM 050 (66’48”). 2018
Niet zolang geleden heeft wetenschappelijk onderzoek ertoe geleid dat leven en werk van Josquin Desprez ter discussie werden gesteld. Nu weten we dat er verschillende Josquins zijn geweest en dat degene die tussen 1459 en1472 in Milaan werkte - en soms is verwisseld met Josquin de Kessala - een andere grote componist was, die zo’n tien jaar ouder was dan de componist van dit tweetal Missen.
Josquin Desprez werd tussen 1450 en 1455 geboren en verhuisde op jonge leeftijd naar Condé-sur-L’Escaut in Noord Frankrijk. In 1477 was hij in dienst van René van Anjou in Aix-en-Provence - het beginpunt van zijn carrière.
Nadat hij in de jaren tachtig aan het hof in Milaan had gewerkt en tussen 1489 en ongeveer 1495 voor het pauselijke koor, werd hij in 1503 door de hertog van Ferrara aangesteld als maestro di capella. Hij bekleedde die positie niet lang en keerde al een jaar later terug naar Condé om daar provoost van de O.L. Vrouwekerk te worden.
Peter Phillips stelt op deze cd twee minder bekende Missen voor. De Missa Gaudeamus is gebaseerd op de gelijknamige melodie die voorafgaand aan de Mis wordt gezongen. De variatietechniek die Josquin toepaste staat bekend als ‘parafrase’ en daar was hij heel goed in.
Peter Phillips en zijn Tallis Scholars maakten al eerder fijne opnamen met werken van Josquin en toont opnieuw goed de imiterende textuur van het werk heel helder aan. Elementen van de hymne komen op caleidoscopische op en verdwijnen weer. Dit zijn vertolkingen die het begrip van de luisteraar voor deze muziek zullen vergroten